Recherche

marcel hoekstra 09 februari 2024
Rode sneeuw is een lekker lezende, door Kim Snoeijing uit het Noors vertaalde politieroman; opgetrokken in korte zinnen en pakkende beschrijvingen van personages en omstandigheden.
JLH heeft oog voor detail en schetst een voor mij als leek geloofwaardig beeld van recherchewerk.
Het boek is door A.W. Bruna op de Nederlandse markt gebracht als het eerste deel van het Wisting-kwartet.

Recherchechef William Wisting onderzoekt een reeks ogenschijnlijk met elkaar samenhangende moorden, die geworteld lijken in de internationale drugshandel.
De verhaallijn volgt het onderzoek zelf. En gaandeweg krijgen de belangrijkste hoofdpersonen tussen de regels door hun kleur, diepgang en karakter.
Mede ook door Wisting’s visie op mens en samenleving, roept het boek associatie op met de romans over Inspecteur Martin Beck van Sjöwall en Wahlöö.

In het verhaal laat JLH Wisting’s dochter een Agatha Christie uit de kast trekken en citeert van de achterflap een grappige kwalificatie van een krimi: ‘Een samenleving of familie schudt op haar grondvesten door een moord. Miss Marple komt in beeld, verzamelt informatie, analyseert de situatie, ontdekt wie de moordenaar is en de harmonie wordt hersteld.’

Zoiets.

Jorn Lier Horst (Bamble,1970) - Rode sneeuw
Oorspronkelijke uitgave: Vinterstengt (Wintersluiting, 2011)
Vertaling: Kim Snoeijng
Uitgever: A.W. Bruna (2016); e-book, 368 pag.
ISBN 9789400506626

Meer recensies van marcel hoekstra