Gebeier

marcel hoekstra 01 januari 2024
In Leo Pleysiers’ Klokgelui wordt door heel veel personages driedelig heel veel gekletst: bim, bam, bim.

Het idee achter de roman lijkt, om tussen al het geklets door het ongezegde veelbetekenend op te trekken: ‘Je bent zo stil precies, zegt Liesbeth Jorissen. Nee, zegt Jan Rovers. En toch is er iets, vermoed ik, zegt Liesbeth Jorissen, want je bent veel stiller dan anders. Nee hoor, niks aan de hand, zegt Jan Rovers.’
Dat is (vooral in bam, dan) wel ongeveer gelukt. Misschien simpelweg alleen al vanwege zoiets als kansberekening: te meer woorden, te meer kans dat er iets gezegd lijkt te zijn.

Laat onverlet: te veel geklets voor deze lezer; met een hem weinig aansprekende moraal. En naar zijn smaak zelfs niet fraai opgeschreven.

Titel: Klokgelui (2023, 128 pagina’s)
Auteur: Leo Pleysier (Rijkevorsel, 1945)
ISBN 9789403129754
Uitgever: de Bezige Bij

Meer recensies van marcel hoekstra