Sartre's spruitjes

marcel hoekstra 14 maart 2024
‘Val, bom’ en ‘Ik was geen soldaat’ vormen samen het prozawerk dat Gerrit Kouwenaar naliet. Een novelle en een roman.
De novelle markeert het begin en de roman juist het oorlogseinde. En in beide beschrijft hij de lotgevallen van een met zich en de wereld worstelende jongen.
In ‘Val, bom’ was die nog een scholier. In ‘Ik was geen soldaat’ is hij de tweeëntwintigjarige Mink die in de oorlogsjaren betrokken raakte bij verzetswerk, gepakt werd en tijdens verhoor doorsloeg; zijn boezemvriend erbij lapte en daardoor overleefde.
Ter overbrugging van de tijd tot aan de bevrijding van Nederland wordt hij ondergebracht in een opvang in Parijs en raakt verzeild in een affaire met een jonge vrouw en in de drugshandel van haar broer.

Beide werken lijken door Sartres’ existentialisme geïnspireerd: de persoon die als uniek wezen verantwoordelijk is voor eigen daden en eigen lot. En Kouwenaar speelt dan met de mens die vooral dingen overkomt; die door geen keuzes te maken juist ook keuzes maakt . En slechts soms peilt welke indruk hij heeft gewekt met de voetsporen die hij achterliet.

Titel: Val, bom (2023, 120 pagina’s)
Auteur: Gerrit Kouwenaar (Amsterdam, 1923 - 2014)
ISBN 9789464520781
Uitgever: Cossee

Titel: Ik was geen soldaat (2005, 151 pagina’s)
gelegenheidsuitgave van Wegener dagbladen
Oorspronkelijk jaar van uitgave: 1951
Auteur: Gerrit Kouwenaar (Amsterdam, 1923 - 2014)
ISBN 2874272086
Uitgever: Em. Querido

Meer recensies van marcel hoekstra