Het spoorwegwezen

marcel hoekstra 19 november 2023
Vaak genoeg doe je dat: een boek tweedehands opdiepen. En stuiten op bijvoorbeeld het ‘als nieuw’ nooit gelezen exemplaar van De wisselwachter van Jean-Paul Franssens: een voltreffer.

De vorige eigenaar kreeg het boek misschien ooit cadeau. Of kocht het zonder er aan toe te komen. Franssens zou er waarschijnlijk zijn schouders bij ophalen. Hij was te gewend aan ondergeschoven zijn; aan achter het voetlicht blijven en ongelezen.

De wisselwachter is echter schitterend geschreven. Franssens reeg de ene na de andere prachtige regel aaneen in een schijnbaar eenvoudig verhaal: een jaar de seizoenen volgend wordt de lezer deelachtig aan het dagelijks bestaan van een beambte in ‘het spoorwegwezen’.
Literatuurcriticus Arjan Peters voorzag de tweede druk, die overigens ook nog een aantal erg fraaie tekeningen van Franssens bevat, van een ontroerend nawoord, en citeert daarin uit het verhaal: ‘Schop de sneeuw dus uit uw schoenen op de ijzeren mat onder het afdakje voor de keukeningang, en kom binnen.’

De wisselwachter werd voor Hans Heesen en Jos Stelling de grondstof voor het scenario van de gelijknamige film uit 1986 met Jim van der Woude.

Ik heb het boek op mijn plankje met favorieten gezet. En ga het vast nog vaak herlezen.

Titel: De wisselwachter (eerste druk 1981, 105 pagina’s)
Auteur: Jean Paul Franssens (1938 - 2003)
ISBN 9029522798
Uitgever: Arbeiderspers

Meer recensies van marcel hoekstra