Wat is het doel van mijn bestaan?

Jacqueline van Zwieteren 14 maart 2024 Auteur
“In mijn catalogus van dingen waar ik spijt van heb, steekt deze er met kop en schouders bovenuit: dat ik de hand van mijn zus niet pakte.”

Edith Eger, een Hongaars meisje die (ternauwernood) Auschwitz overleefd heeft, deelt in De keuze haar aangrijpende oorlogsherinneringen en een aantal verhalen van patiënten die zij later in haar rol als psychologe een periode in hun leven heeft mogen begeleiden. Edith’s doel is mensen te helpen met het ontsnappen aan de gevangenis van hun eigen gedachtes. En hoe iedereen voor vrijheid kan kiezen. Ze noemt haar therapie ook wel ‘keuzetherapie’, omdat vrijheid draait om keuze. Het draait om kiezen voor medeleven, humor, optimisme, intuïtie, nieuwsgierigheid en zelfexpressie.

“Het is nog steeds niet gemakkelijk voor me om over het verleden te praten. Het is ontzettend pijnlijk om de angst en het verdriet telkens weer onder ogen te zien als ik eraan denk of erover vertel. Maar vanaf een bepaald moment begreep ik dat gevoelens, hoe krachtig ook, niet dodelijk zijn. En ze zijn tijdelijk. Het onderdrukken van gevoelens zorgt er alleen maar voor dat het moeilijker is om ze te laten gaan. Je uiten, dus zelfexpressie, is het tegenovergestelde van een depressie.”

Ik liet de schrijvers van mijn Schrijfcafé (Bibliotheek Zoetermeer) in november 2023 over een boek schrijven dat zij zouden willen aanprijzen als hét boek dat volgend jaar het boek voor Heel Nederland Leest moet worden. Daar kwamen naast mooie verhalen ook een aantal indrukwekkende tips uit, waaronder De keuze van Edith Eger.

“‘Je ogen,’ zeg ik tegen mijn zus, ‘ze zijn zo mooi. Ze zijn me nooit opgevallen toen ze bedekt werden door al dat haar.’ Het is de eerste keer dat ik zie dat we een keuze hebben: aandacht besteden aan wat we zijn verloren, of aandacht besteden aan wat we nog hebben.”

Ik las De keuze in één keer uit. Het was gruwelijk en tegelijkertijd motiverend. Het was liefdevol en onmenselijk. Het was hoopvol en indrukwekkend. Lees dit boek en laat je overtuigen en inspireren door Edith’s levensverhaal. En neem daarna de tijd om bij te komen.

Meer recensies van Jacqueline van Zwieteren