Hoe was hij toen eigenlijk aan die nieuwe naam gekomen?

Jacqueline van Zwieteren 02 december 2023 Auteur
“Hij luisterde aandachtig maar hoorde slechts het suizen van zijn opgezweepte bloed. En juist toen hij weer naar zijn eigen gedachten terugkeerde, spleten vanaf de voorwering meerdere klaroenstoten de hemel, ten teken van groot alarm.”

In 1196 spoelt een kleuter aan (is het een prinsenkind?), Beda, de naam die hem gegeven wordt, groeit op in een Vlaams klooster. Na zijn vlucht hiervandaan wijzigt hij zijn naam in Madoc.

“Hoe was hij toen eigenlijk aan die nieuwe naam gekomen?”

De historische roman is een raamvertelling rond Madocs leven, welke omringd is door monniken, ridders, geliefden en met de continue dreiging van religieus extremisme. Madoc ontwikkelt zich tot een kritische atheïst.

“Dit wist hij zeker: zijn geloof was nietig en toch had hij een geweten, een moraal, een ethisch besef, en die gaven richting aan zijn leven.”

Ik vond de roman bij tijd en wijle spannend, avontuurlijk, heel zintuigelijk en zeker historisch interessant. Madoc is een held, een edelman, maar ook gewoon een mens met twijfels, angsten, beperkingen en vijanden. Willem die Madoc maakte is een aanrader voor wie van (584 bladzijdes tellende) historische romans houdt.

“Ook mijn ziel is zwart van droefheid.”

Meer recensies van Jacqueline van Zwieteren