Gelooft u in de liefde?

Jacqueline van Zwieteren 07 april 2024 Auteur
“Hij verwachtte niets meer van het leven. Al het geluk dat een mens kan vinden, bezat hij al. Hij beminde en hij werd bemind. Onvoorwaardelijk. Dat was alles. Zo simpel was het, en zo gecompliceerd.”

In de jaren 90 reist Julia van New York naar Kalaw in Birma (Myanmar) op zoek naar haar vader Tin Win, die vier jaar eerder onverwacht en zonder mededeling zijn gezin heeft verlaten. In een theehuis wordt ze aangesproken door U Ba die haar de levensgeschiedenis van haar vader vertelt uit de tijd dat hij in Birma woonde.

“Ik had nog nooit iemand zo horen vertellen. Kunnen woorden vleugels hebben? Kunnen ze als vlinders door de lucht glijden? Kunnen ze ons meevoeren naar een andere wereld?”

U Ba vertelt over Tin Wins geliefde Mi Mi. Maar ook over Mya Mya, de moeder van Tin Win die hem verliet toen hij nog maar een kleine jongen was. Over Su Kyi die hem opving, over U May de monnik die hem onderwees en over U Saw, zijn oom, die zich door een astroloog liet beschrijven wat hij wel en niet moest doen (met zijn neef) om een ‘rijk’ leven te leiden. Het respect voor een ouder familielid verbood Tin Win iets anders dan nederigheid en dankbaarheid te tonen en te gehoorzamen aan de grillen van zijn oom. New York was zijn enige kans daaraan te ontkomen.

“Rituelen beloven veiligheid.”

Wat het hart kan horen is een spirituele liefdesgeschiedenis. Verlies, verdriet, lichamelijke beperkingen en onvoorwaardelijk vertrouwen. Maar ook een verhaal over emotionele ontrouw. Lees het boek en oordeel zelf. En mocht je daarna meer van hetzelfde willen; Wat het hart kan horen is deel 1 van een trilogie (2: De stem van het hart & 3: De herinneringen van het hart).

“Ik heb het over de liefde die blinden ziende maakt.”

Meer recensies van Jacqueline van Zwieteren