Genadige lezer, moge u nooit voelen wat ik toen voelde!

Jacqueline van Zwieteren 05 oktober 2023 Auteur
“Voor mij verstreken de slapeloze uren van die lange nacht in akelige waakzaamheid; oor, oog en geest gelijkelijk gespannen van angst, angst zoals alleen kinderen die kunnen voelen.”

In een ver verleden moest ik Jane Eyre lezen voor mijn eindexamen Engels. Ik heb geen actieve herinnering of ik dit daadwerkelijk deed, het meest waarschijnlijke scenario is dat ik mij liet leiden door een van de vele uittreksels die mijn broers en zus mij hadden nagelaten. De verfilming zag ik wel, die uit 2011 met Mia Wasikowska als Jane en Michael Fassbender als Edward. Mooie mensen, die ik nu ik het boek heb gelezen, niet met het verhaal van Charlotte Brontë vind stroken.

“Het was niet alsof er een steunpilaar was weggenomen maar eerder alsof er een drijfveer was verdwenen: niet de kracht om rustig te blijven had me in de steek gelaten maar de reden voor rust was verdwenen.”

Nadat ik Het lied van ooievaar en dromedaris (Anjet Daanje) had gelezen en we tijdens de leesclubbespreking op Jane Eyre uitkwamen, vond ik dat ik nu (na 40 jaar) wel rijp genoeg was om deze klassieker te lezen. Ik deed dit in het Nederlands (in het Engels zou ik teveel missen) en werd gelijk meegezogen in de gruwelijke kindertijd van Jane. Ik beleefde en voelde wat ze meemaakte.

“Er bestaat geen groter geluk dan je door je medemensen bemind te weten en te voelen dat je aanwezigheid bijdraagt tot hun welbehagen.”

Het vervolg: Jane de gouvernante, de geliefde, de bedrogene, de vluchteling, de lerares, de zus en uiteindelijk weer de geliefde. Waarschijnlijk hebben al mijn leeftijdgenoten Jane Eyre al gelezen. Mocht je er nog niet aan toegekomen zijn (of niet mijn leeftijd hebben): doe het dan net als ik alsnog. Jane Eyre staat vol prachtige zinnen, boodschappen, gedachtenspinsels, waarschuwingen, wijsheden, rechtstreekse woorden tot de lezer, vergelijkingen en (on)rechtvaardigheden en is een verrijking voor je woordenschat en je gedachtewereld.

“Wat is nu dan je doel, je oogmerk, je ambitie in het leven?”

Ik denk dat ik er niet eerder klaar voor was, en dat ik als 16-jarige nog niet veel had begrepen van alle levenslessen die in Jane Eyre beschreven worden. Ik ben blij dat ik het boek van Charlotte Brontë alsnog heb gelezen. Zonder enige verplichting.

“Vrees de wroeging als u dreigt te dwalen; wroeging is het gif des levens.”

Meer recensies van Jacqueline van Zwieteren