La Vallée ( afdaling) imponerend.!!

Jacques 19 mei 2021
In deze adembenemende thriller gebruikt Bernard Minier een van zijn favoriete thema's: de strijd van goed en kwaad, een strijd die zich afspeelt tot in de abdij van Hautsfroids, die totaal afgelegen ligt in het hart van de waanzinnig harde Pyreneeën. Hier wonen de mannen die daar, geïsoleerd in de naam van God, verblijven, bidden en werken èn geheimen hebben.

Marianne Bokhanowsky, ontvoerd in 2010, belt hem acht jaar later, midden in de nacht, op. Vanuit Aiguesvives op de grens de Haute Garonne en de Hautes-Pyréneès, 4384 inwoners. Een dorpje in een vallei, omgeven door de donkere bergen van de Pyreneeën.

Martin Servaz is gedegradeerd in functie, geschorst en is in afwachting van een ondervraging door de tuchtraad. Hij is onzeker. Ondanks een lange staat van dienst met overtuigende resultaten, zou zijn onconventionele manier van uitoefenen van zijn beroep hem wel eens de kop kunnen kosten.
De dood van drie mannen en de stem van Marianne maken dat hij Irène Ziegler assisteert in een inmiddels door sneeuwverschuivingen van de buienwereld afgesloten vallei

Conclusie.

Bernard Minier zwaait wederom moeiteloos van het ene onderwerp naar het andere in wat in feite een detective is, een onderzoek van een geschorste rechercheur naar moorden in een afgesloten omgeving. Maar het onderzoek naar de dader lijkt bijvangst , het gaat om de mogelijke terugkeer van Marianne.
Het gesprek tussen abt Adriel en de flamboyante psychiater Gabriela Dragoman in haar aan afwijkende vormen van seks gewijde betonnen heiligdom, is een van de hoogtepunten van het boek. De biecht van Vader Adriel ontaardt in een tweegesprek tussen de conservatieve abt en de eloquente Gabriela en ontspoort tenslotte in een flonkerend tweegesprek over de teloorgang van de Kerk.

Bernard Minier maakt van de gelegenheid gebruik om op alle kwalen van onze huidige samenleving tegen het licht te houden: politieonrust, een volksopstand ( Gele hesjes in rankrijk), de dominantie van het groepsdenken dat, in het bijzonder via sociale netwerken, prevaleert boven het individu. Gaat het Westen opnieuw Donkere Tijden tegemoet nu opgespoten, dikke lippen de zogenaamde wijsheid verkondigen op internet?
Minier schetst een heel donker beeld van de maatschappij in het begin van de 21e eeuw, een samenleving op de rand van de ineenstorting, waarbij zelfs de jongste generatie, beïnvloedbaar als nooit tevoren, zijn steentje daar aan bijdraagt. Letterlijk.
Deze situatie lijkt me overdreven en zeker niet van toepassing op Nederland of België.
Zoals altijd is de fraai opgebouwde thriller geschreven in een heldere schrijfstijl, uitstekend vertaalt naar mijn idee door Aniek Njiokiktjien en Félice Portier.
Ik weet niet of het enige grond heeft maar ik heb dit boek als het laatste van een reeks ervaren , het einde van een fantastische cyclus die begon met Glacé ( Een kille rilling) en die ,wat kwaliteit betreft, alleen ‘De millennium trilogie’ van Steig Larsson voor zich hoeft te dulden.

Ps. De titelvertaling nadert zijn totale gekte. De simpele Franse titel ‘La Vallée’ ( De vallei) wordt vertaald als ‘Afdaling’. Ik verzeker u, in het gehele boek komt geen afdaling voor. Ook niet in symbolische zin.

Meer recensies van Jacques