De Rattenlijn is het boeiende en weerzinwekkende verhaal over de opkomst en ondergang van nazi advocaat Otto Wächter, een Oostenrijker van lagere adel. Het huwelijk van Charlotte Bleckmann, behorend tot de upper class, met Otto vond plaats op 11 september 1932.

Sands volgt nauwgezet de ss carrière van Wächter in Oost-Europa, in Kraków en Lemberg oftwel Llów of Lvóv nu Lviv en vervolgens in 1944 in Italië, Bolzano. Wächter, de slager van Lemberg, is verantwoordelijk voor de moord op meer dan 100.000 Joden, Polen en Oekraïners.
Otto Wächter overlijdt 13 juli 1949 in bed 9 van de Sala Baglivi in het San Spirito - hospitaal in Rome.

Het tweede deel van het boek volgt de inspanningen van Sands om de werkelijke oorzaak van het overlijden van Wächter te achterhalen. Is hij vergiftigd? Het leest als een superieure detective.
De rol van het Vaticaan wordt belicht aan de hand van bisschop Hudal die de rotte plek belichaamd die het Vaticaan in bepaalde opzichten is geweest in WOII. Ook de bedenkelijke rol van paus Pius XII als financier komt aan de orde.

Het acht jaar durende onderzoek van Sands heeft geresulteerd in een enorme hoeveelheid bronnen: archieven, boeken, artikelen, nieuwsberichten en persoonlijke vraaggesprekken en natuurlijk vooral de ( gekleurde) dagboeken en aantekeningen van Charlotte Bleckman.

De auteur Philippe Sands, hoogleraar recht aan het University College London, heeft ‘een triomf van onderzoek en een briljante vertelling’ neergezet volgens Antony Beevor.

Reacties op: Het leest als een superieure detective, maar is het niet, dit op talloze bronnen gebaseerde verslag.

De rattenlijn - Philippe Sands