Meesterlijke vertelling.

Jacques 20 december 2019
Het boek
De eerste zin van het boek is lieflijk en humoristisch.
‘Ik ben in verwachting, Unai, ‘fluisterde Alba. Ze hield mijn gezicht angstvallig in de gaten. ‘Sinds augustus, sinds de feesten van de Witte Maagd’.

Unai López de Ayala, 40 jaar oud, is in de zevende hemel. En dat valt niet mee. De seriemoordenaar uit ‘De stilte van de witte stad’ heeft een kogel door zijn hoofd geschoten, hij lijdt nu aan de afasie van Broca. Hij kan nog steeds niet praten, maar met de app op zijn telefoon kan hij uitstekend communiceren, zoals met zijn baas, commissaris Alba Díaz de Salvatierra.

Het appje van Estíbaliz Ruiz de Gauna zet zijn wereld , die van zijn vrienden en iedereen die betrokken is bij de opsporing van misdadigers in Vitoria in Noord-west Spanje, op zijn kop. Hij moet mee naar de Alavese kant van de tunnel van San Adrián. Onmiddellijk, er is een jonge vrouw gevonden, opgehangen aan een touw, tot aan haar schouders ondergedompeld in een antieke ketel, een museumstuk. De zaak is minutieus geënsceneerd. Zijn kennis als profiler is urgent benodigd. De vrouw is ik ook al geïdentificeerd. Het is Ana Belén Liaño, zijn eerste vriendinnetje, het meisje op wie hij verliefd was in het zomerkamp in Cantabrië, destijds in 1992. Ana Belén of haar artiestennaam Annabel Lee, de striptekenares, die zo graag speelde met de dood en de riten, was zwanger toen ze vermoord werd. Na tien bladzijden slaat de staalblauwe hemel dicht en wordt de lucht bewolkt, donker, grijs en vol ellende.

Conclusie
Wat volgt is een overdonderend boek, een meeslepend verhaal waarin de zoektocht naar de waarheid, tijdlijnen overschrijdt en weer bij elkaar brengt. Eva kan schrijven hoor, in een verbazingwekkende tour de force werken beide tijdlijnen, die van 1992 en die van 2016, naar een soort explosie toe. Met boeiende en raak getypeerde personen. Zoals ze b.v. Kraken ( Unai) typeert; Kraken, die geen Rambo is, hij mist bepaalde essentiële zaken, hij is maar een profiler, intelligent, hard en vol mededogen op z’n tijd. En de vele zijlintjes. Om er een paar te noemen: over mythische wezens zoals de kraken, de legendarische inktvis, die voorkomt in noordse sagen, in de Edda en skaldengedichten waarin de Vikingcultuur beschreven werd. Of neem nu het logo van het Deense bedrijf Bluetooth, het bevat de initialen van de beroemde Harald Blauwtand oftewel koning Harald 1 van Denemarken.

Het is een tamelijk ingewikkeld verhaal, de vele personen en gebeurtenissen en het heen en weer gespring tussen 1992 en 2016 zorgen ervoor dat het boek af en toe moeilijk te volgen is en dat eens teruggekeken moet worden. Dat is geen probleem; de lezer moet gewoon zijn tijd nemen voor de sublieme, pakkende schrijfstijl en dito inhoud.
Dit boek gaat over rituele plekken, wat er is gebeurd en vooral wat ze met mensen doen. Wie haar boeken doorploegt, zonder kennis te nemen van de achtergronden van feiten en opmerkingen, mist veel. Aan alles is te merken dat Eva Garcia Sáenz de Urturi gedegen research heeft gepleegd en vele professionals op alle gebied van criminologie, logopedie, psychopathie, etc. heeft ingeschakeld om de waarheid geen geweld aan te doen.
Dit boek heeft alles in zich voor een klassieker in wording.
Vijf sterren plus.

Meer recensies van Jacques