Gebonden angst

Jaimy Smeets 31 december 2023 Auteur
Lindsay zit vast in haar relatie met Jacob. Wat ooit begon als een fijne relatie met een lieve man, is uitgemond tot een grote nachtmerrie. Alleen op haar werk kan Lindsay nog enigszins normaal functioneren. Maar ook dat verandert als Stef binnen komt wandelen.
Hij doorziet haar direct en maakt er zijn missie van om Lindsay te helpen om van Jacob af te komen.

Het verhaal is direct al heel intens. Als lezer wordt je Lindsays leven ingeslingert, dat alles behalve rozengeur en maneschijn is. Het maakt meteen duidelijk met welke situatie we te maken hebben. Als het verhaal vordert blijft deze intensiteit aanwezig. De situatie tussen Lindsay en Jacob wordt uitgebreid geschetst, waardoor er voor de lezer geen twijfel mogelijk is over wat er gaande is. Het kan soms wat heftig zijn voor een gevoelige lezer of een lezer die zelf met dergelijk geweld te maken heeft gehad.
Toch weet Sheila Devaro alles met heel veel respect te omschrijven.
Doordat de hoofdstukken vooral vanuit het perspectief van Lindsay geschreven wordt, leer je haar heel goed kennen. Ze is een ambitieuze vrouw, die zichzelf langzaam aan het verliezen is. Zij geeft zichzelf meermaals de schuld van de situatie waar ze in zit en durft niemand ‘lastig te vallen’ met haar problemen.
Als Stef in het verhaal verschijnt lijkt hij haar prins op het witte paard, maar ook hij kampt met demomen die het voor hem moeilijk maken een relatie aan te gaan.
Er zijn ook enkele hoofdstukken vanuit zijn perspectief geschreven, maar toch blijven zijn problemen lange tijd verborgen voor zowel de lezer als Lindsay.

Gebonden angst is een verhaal dat veel emoties laat zien, vooral door hoofdpersonage Linsday. Deze gevoelens komen heel sterk over op de lezer en maakt het een verhaal dat daardoor een enorme diepgang kent.
Het plot lijkt iets voort te kabbelen, en blijkt voor mijn gevoel nog steeds veel geheimen te waarborgen. Maar het einde maakt duidelijk dat er toch echt meer onder de oppervlakte schuilt en dat Lindsays verhaal nog niet ten einde is.

Bedankt MH Books voor het recensie-exemplaar van ‘Gebonden angst’.

Meer recensies van Jaimy Smeets