must-read

Jaimy Smeets 30 juni 2022 Auteur

Ik keek er ontzettend naar uit: het nieuwe boek van Angelique Haak! Haar vorige boeken heb ik verslonden dus ik was érg benieuwd naar dit nieuwe verhaal.
Qua uiterlijk is Het verkeerde meisje een absolute eyecatcher. Niet alleen springt de gele kaft er meteen uit, de gele sprayed-edges maken het geheel af, dit is echt een parel voor in je boekenkast!

Als Amelie van haar fiets wordt getrokken en in een zompige kelder beland beginnen haar radartjes meteen te draaien. Niet alleen vraagt ze zich constant af wat hij met haar van plan is, ook probeert ze erachter te komen waarom juist zij hier zit. Heeft het met haar vermogende vader te maken, met haar gokverslaafde aanstaande ex of speelt haar verleden een rol?
De beklemming en radeloosheid die Amelie voelt is als lezer ook te voelen en door haar overdenkingen over het hoe en waarom leer je haar en haar leven goed kennen. Zo krijg je een diepe connectie met haar en heb je soms zelfs het gevoel alsof je in haar huid gekropen bent.
Anderzijds zijn er de passages die het verhaal van een tweede persoon vertellen. Ook deze persoon leer je goed kennen en dan vooral zijn zieke geest. De vermoedens over wie de personage is laaien dan ook al snel op.
Het is verfrissend om ook deze kant van het verhaal te lezen. Te lezen hoe het brein van een psycho werkt en wat diegene ertoe aangezet heeft om deze weg in te slaan.
Vooral deze verhaallijn heeft dan ook een luguber tintje, dat samen met het psychologische spel in Amelie’s verhaallijn voor een prachtig samenspel zorgt.

De fijne schrijfstijl die Angelique Haak meester is zorgt ervoor dat je direct in het verhaal gezogen wordt. Samen met de korte hoofdstukken en de spanning die constant voelbaar is, is Het verkeerde meisje een boek dat je wilt blijven lezen. De enige pauzes die je misschien nodig hebt (nee, zeker geen slaap, toiletbezoekjes of eetpauzes) zijn die waar de radartjes beginnen te draaien en je het plot begint te ontrafelen. Niets kon me echter voorbereiden op het waanzinnige plot dat Angelique Haak in elkaar gezet heeft. Het gaat veel dieper dan gedacht en heeft de nodige verrassende wendingen die het geheel weer een totaal ander kant op draaien.

Het totale plaatje van Het verkeerde meisje klopt dan ook, wat het een fantastische triller maakt. Alle elementen zijn in de juiste hoeveelheden aanwezig en overal is zeer goed over nagedacht. Het verkeerde meisje is een absolute must-read voor de doorgewinterde thrillerfan.

Bedankt De Crime Compagnie voor het recensie-exemplaar van Het verkeerde meisje voor mijn deelname aan de blogtour.

Meer recensies van Jaimy Smeets