King kan het nog steeds!

Jan59 10 januari 2024
Elke Stephen King-fan kent natuurlijk Holly Gibney. King introduceerde haar in de Mr. Mercedes-trilogie. Daarna dook ze op in De buitenstaander en Als het bloedt en nu is er dan een boek met Holly in de hoofdrol.

Holly, die inmiddels haar eigen bureau als privé-detective heeft, word gebeld door Penny Dale. Haar dochter Bonnie is verdwenen, en zij is ten einde raad. Holly gaat op onderzoek uit, en al snel blijken er meer onopgeloste verdwijningen te zijn, die zich allemaal in dezelfde wijk van de stad afspelen. Mede dankzij de hulp van Holly’s vrienden Barbara en Jerome Robinson (ook bekend uit de eerdere boeken) wordt het lugubere verhaal achter de verdwijningen langzaam maar zeker duidelijk. Daarmee dreigt ook Holly’s eigen leven in gevaar te komen.

Holly heeft een andere opzet dan veel andere politie-/thriller-verhalen. Dit is geen who-dunnit, want al op de eerste pagina’s is duidelijk wie de daders zijn (sterker nog, je kunt dat al op de kaft aan de achterzijde lezen). Het is ook geen how-dunnit of why-dunnit, want ook dat wordt in de eerste 100 pagina’s al duidelijk. Wat dan overblijft, is de prangende vraag: hoe gaat Holly dit mysterie oplossen? En dat heeft King weer op zijn geheel eigen, onnavolgbare wijze beschreven, waardoor het boek toch van kaft tot kaft spannend blijft. Naast dit hoofdverhaal leren we in dit boek ook meer over de achtergronden van Holly, hoe zij gevormd is binnen haar gezin en over de verstikkende band met haar moeder, die aan het begin van het boek net overleden is. Hoewel dit met het hoofdverhaal niets te maken heeft, komt hier wel de kracht van King om de hoek; door zijn hoofdpersonen ook allerlei andere zaken te laten meemaken, komen de karakters echt tot leven, en winnen deze enorm aan geloofwaardigheid. Ook Barbara en Jerome kennen hun eigen verhaal in dit boek.

Natuurlijk zijn er de nodige verwijzingen naar het verleden van Holly en de belevenissen in de Mercedes-trilogie, Als het bloedt en De Buitenstaander. Voor wie die boeken niet gelezen heeft zullen deze zaken moeilijk te plaatsen zijn (en bevatten ze soms spoilers!), want ze worden nergens toegelicht. Storend is het echter ook niet, de informatie is niet nodig om het hoofdverhaal te begrijpen. Wel hoop ik dat King hierna Holly niet verder ‘uitmelkt’ met nog meer boeken over haar. Dit boek vormt een mooie afronding, laat dat vooral zo.

Eén puntje van kritiek dan toch: King lijkt in dit boek met drie onderwerpen hoognodig zijn stokpaardjes te moeten ventileren, en dat wordt naarmate het boek vordert helaas wel wat vervelend. In zo ongeveer elk hoofdstuk komt wel een referentie naar de corona-crisis, mondkapjes en vaccinaties voorbij. Op zich logisch omdat het verhaal zich in die periode afspeelt, maar het ligt er nu wel erg duimendik bovenop. Datzelfde geldt voor de rookverslaving van Holly. Het is niet meer bij te houden hoe vaak uitgebreid aan de orde komt hoe schuldig Holly zich hierover voelt maar dat ze het toch niet af kan leren. En tot slot is er de niet aflatende afkeer tegen Trump, die ook herhaaldelijk de kop op steekt.

Met deze kanttekeningen blijft niettemin een ouderwets goede King over, waarmee hij zeker na de (naar mijn smaak) erg tegenvallende voorganger Fairy tale, weer helemaal mijn hart gestolen heeft.

Meer recensies van Jan59