Eenzame klasse

Jan59 07 februari 2024
Messenger is het derde boek in het The Giver-kwartet. Na deel 1 (The Giver) en deel 2 (Gathering blue) komen in dit boek de beide verhaallijnen van de voorgaande delen op prachtige wijze bij elkaar.

In een dorp, dat simpelweg Village heet, komen regelmatig mensen aan die uit andere dorpen vertrokken zijn, vaak omdat daar beperkte vrijheden zijn of de situatie gevaarlijk is. Alle nieuwkomers worden hartelijk verwelkomd en met liefde opgevangen, en vormen al snel een natuurlijk deel van Village. Maar ook Village begint eigenaardigheden te vertonen. Waarom komen sommige mensen in opstand tegen de nieuwkomers? En op de wekelijkse Trade Markt, waar mensen zaken kunnen ruilen, vinden vreemde taferelen plaats, en lijken bewoners van het dorp op merkwaardige wijze te veranderen. Matty, de hoofdpersoon uit het boek, besluit op zeker moment zijn vroegere vriendin Kira uit een naburig dorp te gaan ophalen. Daarvoor moet hij door het bos, maar ook dat is op angstaanjagende wijze veranderd...

Wie Messenger leest, vraagt zich onwillekeurig af of Lois Lowry, die dit boek in 2004 schreef, misschien een voorspellende gave heeft. De opvang van nieuwkomers is immers een van de meest acuele thema's in onze huidige samenleving, en ook de daarmee gepaarde huisvestingsproblemen komen aan de orde. Village lijkt dan ook in menig opzicht op onze hedendaagse maatschappij , en de gebeurtenissen komen je soms akelig bekend voor, en zetten je aan het denken over waar dit in onze tijd toe zal leiden.

Met de hoofdpersonen Matty, Leader en Seer zet Lowry prachtige karakters neer waarmee je je al gauw identificeert en met wie je pagina na pagina meeleeft. Met name Matty en Leader, met wie we in de voorgaande boeken kennismaakten, hebben een mooie karakterontwikkeling doorgemaakt.

Hoewel de serie oorspronkelijk gepresenteerd is als Young Adult boeken, spreken deze ook veel volwassenen aan, aangezien de thema's die aan de orde komen ook voor hen herkenbaar zijn en ook zij af en toe een spiegel voorgehouden krijgen. Het verhaal leest vlot, mede door de pakkende verhaalijn en het spannende plot. Een boek dat je nog lang bij zal blijven, en daarmee een prominente plek op mijn favorietenlijst heeft gekregen.

Meer recensies van Jan59