Diana Gabaldon - De oorsprong

Joëlle 03 juni 2022
De oorsprong speelt zich af voor de reiziger serie en gaat over Jamie Fraser. Jamie is samen met Ian in Frankrijk. Jamie is nog herstellende van zijn confrontatie met de Engelsen en rouwt nog steeds om de dood van zijn vader. Jamie kan dit maar moeilijk verkroppen. Zowel Jamie als Ian zijn beide niet van plan snel terug te keren naar Schotland. Samen met Ian maakt Jamie een groei door op het gebied van trouw, liefde en waardigheid. Jamie en Ian krijgen de opdracht om een oud gebedenboek en de kleindochter van een Joodse dokter weg te brengen naar Parijs, waar de kleindochter is uitgehuwelijkt. Beide zijn zij volop gecharmeerd van de kleindochter Rebekah. Pas te laat beseffen zij wat de consequenties van hun gevoelens zijn.

De oorsprong kent nagenoeg geen hoofdstukken waardoor het lezen soms wat langdradig voelde. Door een witregel tussen twee verschillende stukken te laten sprong je over naar een volgend moment in het verhaal. Hierdoor moest je wel goed op blijven letten. Wat daarnaast ook opmerkelijk was, was dat het verhaal naar mijn idee meer vanuit Ian werd verteld dan vanuit Jamie. Soms was het niet helemaal even duidelijk. Het volgen van het verhaal was door deze twee elementen soms wat moeilijk.

Desalniettemin was het heerlijk om dit korte verhaal over Jamies jongere jaren te lezen. Tijdens het lezen zag je echt Jamie voor je vanuit de serie en hoorde je echt dat Schotse accent in je achterhoofd met bepaalde woorden / plaatsnamen. Maar of het verhaal echt van toegevoegde waarde is? Wellicht kom ik daar nog achter. Maar om te beginnen met het lezen van de Reiziger serie zou ik in het eerste deel van de serie beginnen in plaats van met deze prequel. Want om alvast te verklappen werd ik echt pas enorm enthousiast van de reiziger wereld na het eerste deel van de reiziger serie: ‘De reiziger’ te hebben gelezen.

Mijn beoordeling: 3,5 ster.

Meer recensies van Joëlle