Cassandra Clare - Vrouwe Middernacht

Joëlle 03 juni 2022
Cassandra Clare is toch wel één van mijn favoriete auteurs. Elk boek wat zij tot nu toe heeft in de wereld van de schaduwjagers heb ik toegevoegd aan mijn boekencollectie. Gelukkig heb ik nog heel wat boeken in deze wereld om te lezen want wat geniet ik hier van. Zo ook weer in de trilogie ‘De Duistere machten’ met ‘Vrouwe middernacht’ als eerste deel.

Je maakt kennis met Emma Carstairs en Julian Blackthorn. Emma en Julian zijn beide al geïntroduceerd in de zesdelige reeks ‘ De kronieken van de onderwereld’ waar de hele Schaduwjagers wereld mee begon. Maar nu hebben zij dan hun eigen trilogie gekregen en speelt dit zich vijf jaar na de gebeurtenissen van het boek ‘Stad van hemelse vlammen’ af. Vrouwe Middernacht wordt verteld vanuit Emma en Julian maar ook vanuit andere personages.

Zoals je gewend bent van Cassandra Clare heeft het verhaal een goede dosis humor, romantiek en actie. De verhouding hierin is goed gedoseerd. Haar schrijfstijl is ontzettend vlot en hierdoor vlieg je door het verhaal heen. Waar je aan het begin van deze trilogie best kan schrikken van de enorme bakstenen van gemiddeld 700 pagina’s voelt dit totaal niet zo. Voor je het weet ben je bij het einde en wil je direct door in het vervolg omdat je moet weten hoe het afloopt. Want een spectaculair einde weet Cassandra weer neer te zetten.

Het verhaal heeft een goede opbouw en er komen meerdere plottwisten in het verhaal voor. De personages heb je al snel een klik mee en je kan je echt helemaal inleven in de personages. Het boek is ook erg beeldend geschreven waardoor je alles gemakkelijk voor je ziet. Al helemaal omdat het niet het eerste deel in de Schaduwjagers wereld is heb je al een goed beeld voor je van deze wereld voor je überhaupt start met lezen. Wat het zo leuk maakt is dat de Schaduwjagers wereld en ook hier Vrouwe middernacht zich afspeelt in de normale wereld zoals wij die kennen en de daarbij gecreëerde magische wereld.

Tot slot was het ook erg leuk dat in dit deel een extra verhaal zat over Clary en Jace de hoofdpersonages uit ‘De kronieken van de onderwereld’, oftewel, de personages waar de Schaduwjagers wereld allemaal mee begon. Hoe leuk is het dat je ook over hun weer meer te weten komt waar zij op dit moment staan na het einde van hun verhaal in ‘Stad van hemelse vlammen’.

Meer recensies van Joëlle