Marissa Meyer - IKO

Joëlle 26 mei 2022
IKO gaat over je favoriete androïde/sidekick van Cinder uit de lunar chronicles. IKO speelt zich af na het verhaal in ‘Winter’. De rust is teruggekeerd op de aarde en op de maan. Alleen zijn er nog steeds genetisch gemanipuleerde wolfsoldaten op aarde die helaas nog steeds voor aanvallen op mensen zorgen. IKO is door Cinder naar de aarde gestuurd om jacht op deze wolfsoldaten te maken. Wanneer IKO met de knappe lijfwacht moet samenwerken brengt dit een hoop twijfels met IKO mee. Alles waar IKO zo zeker over was: liefde, loyaliteit en haar eigen menselijkheid brengen twijfels met zich mee door deze lijfwacht die in alles haar tegenpool is.

IKO was het boek waar ik erg nieuwsgierig naar was. Één omdat het natuurlijk in de wereld van the lunar chronicles afspeelt na de gebeurtenissen in Winter maar ook omdat het niet een gewoon leesboek is maar een graphic novel. Mijn eerste kennismaking met een graphic novel. Of naja, vroeger las ik ook veelal de Donald Duck wat natuurlijk ook een graphic novel is.. Maar toch vond ik dit een hele andere belevenis dan de Donald Duck.

IKO leest vlot, wat ook wel bij een graphic novel hoort. De tekeningen laten het verhaal echt tot leven komen maar soms miste je toch wel de uitgebreidere omschrijving die je in de voorgaande boeken ‘Cinder’, ‘Scarlet’, ‘Cress’ en ‘Winter’ wel had. Ik denk dat dit de beleving van deze graphic novel het daardoor ook wel anders voor mij maakte dan de Donald Duck. Desalniettemin neemt het zeker de pret niet weg. IKO is een boek met humor. IKO verteld het verhaal en dit zorgt direct voor een lach op je gezicht. Opmerkelijk was dat de gehele graphic novel in blauw tinten was gemaakt ipv alle kleuren. De blauwtinten waren totaal niet storend maar wel denk ik dat ik het mooier had gevonden als alle kleuren waren gebruikt hiervoor.

Naast IKO komen ook al je andere favoriete personages voorbij. Maar het is natuurlijk IKO waar het om draait. IKO de badass androïde die alles overheeft voor haar vrienden en de strijd aangaat met de genetisch gemanipuleerde wolfsoldaten. IKO de androïde die aan het twijfelen wordt gebracht over alles wat ze dacht te kennen door de knappe lijfwacht. IKO opzoek naar de antwoorden op al haar twijfels.

Meer recensies van Joëlle