Alexandra Penrhyn Lowe - Sevenster

Joëlle 25 april 2022
Sevenster is het eerste deel in de serie De laatste wachter en gaat over Evelien Sevenster. Evelien woont bij Chantal in die haar in huis heeft genomen nadat haar ouders zijn overleden. Wanneer Evelien met klasgenoten op een feestje is roept zij per ongeluk geesten op. Hierdoor ziet Evelien opeens dingen die de andere mensen om haar heen niet kunnen zien. Evelien is bang dat zij bezeten is door een kwade geest en vraagt een waarzegster om hulp. Hier komt Evelien erachter dat zij een gave heeft die voor haar afgeschermd was. Door deze gave kan zij geesten en demonen zien. Evelien weet niet wat zij hiermee aanmoet en hoopt hier snel achter te komen. Want wat houdt het in dat zij een Wachter is?

De laatste wachter is zo een serie die al heel lang op mijn wishlist stond. Nooit kwam het ervan dat ik deze serie aanschafte. Toen ik deze tegenkwam op kobo plus als luisterboeken vond ik het een goed moment om aan deze serie te beginnen.

Het verhaal moet even op gang komen voordat je goed begrijpt waar de serie precies over gaat en wat het “de laatste wachter” precies inhoudt. Het boek wordt voorgelezen door Anne van Veen. Zij verteld het verhaal op een rustige duidelijke en leuke manier waardoor het goed te volgen was.

Evelien is een meisje van 14 die erachter komt dat zij een eeuwenoude gave bezit wat een grote shock voor haar is. Langzaamaan accepteert zij haar wachter krachten en eenmaal geaccepteerd deelt zij deze met haar beste vriendin Cleo en hun nieuwe vriend Daniël. Evelien is een meisje die in het begin van het boek nogal onzeker overkomt en aan veel dingen twijfelt, behalve dan aan haar eerste kus te willen delen met een jongen die zij echt leuk vindt. Cleo haar vriendin is het tegenovergestelde van Evelien en een echte power girl. In hun vriendschap zijn ze echt elkaars tegenpolen maar nemen het altijd voor elkaar op. Hun vriendschap is dan ook een erg sterk punt in het boek.

Met zijn drieën zijn zij vast besloten een verdwijning op te lossen die iets te maken heeft met Evelien haar krachten. Dit brengt de nodige spanning met zich mee die langzaam wordt opgebouwd. Hoewel het verhaal op sommige fronten nogal voorspellend was kende het verhaal ook enkele verrassingselementen. De groei die Evelien in het boek doormaakt is goed aanwezig. Soms is niet alles helemaal even realistisch aan haar leeftijd te koppelen, maar goed, bij fantasy hoeft dat ook niet per definitie.

Meer recensies van Joëlle