Tamara Haagmans - De mooiste van het land

Joëlle 06 april 2022
De mooiste van het land is het eerste deel in de serie Sprookjes bestaan. Noa werkt als prinses in Lang en Gelukkig land. Naast dat zij hier werkt woont zij ook in het appartementencomplex van het park. Wanneer ze op een dag tegen haar ontzettend knappe collega Ralf aanloopt is zij meteen helemaal weg van hem. Ralf heeft helaas geen onderdak meer en dit zou hem zomaar zijn baan kunnen kosten. Wanneer Noa voorstelt dat Ralf tijdelijk bij haar kan komen wonen lopen de spanningen al snel op. Want is het wel zo verstandig om iemand bij je te laten wonen waar je helemaal weg van bent?

De mooiste van het land is een kort verhaal. De schrijfstijl van Tamara Haagmans is vlot waardoor het verhaal als een sneltrein leest. Maar niet alleen de schrijfstijl zorgt hiervoor. Ook de zoetsappigheid van het verhaal heeft hierin een groot aandeel. Omdat het een zo kort verhaal is gebeurt er in korte tijd ontzettend veel en heb je af en toe het idee dat je in de sneltrein zit met Noa. Naast de zoetsappigheid kent het verhaal ook andere aspecten met een serieuze ondertoon zoals discriminatie en de dood.

Ondanks het korte verhaal is het een erg vermakelijk boek om te lezen. De sprookjes zoals wij ze kennen zijn op een leuke en subtiele manier in het verhaal verwerkt. Noa is een leuk personage om vanuit te lezen en je merkt toch wel een beetje een kleine groei door het boek heen die zij maakt. Haar beste vriend op het park is een vriend die iedereen zich wel wensen kan en ook al weet je van te voren hoe het verhaal gaat eindigen kan je niet wachten op het moment dat de eerste zoen daar is.

Meer recensies van Joëlle