Spannende, wat warrige mengeling van politieroman en urban fantasy

Johan Klein Haneveld 28 februari 2024 Auteur
Disclaimer: De boeken van Martijn Kregting verschijnen bij Uitgeverij Macc, waar ook mijn boeken uitkomen. We staan met verhalen in dezelfde bundels van Uitgeverij Macc, en we staan ook regelmatig samen achter de kraam op fantasyfestivals. Ik kocht dit boek omdat ik benieuwd was hoe het verhaal van 'Als een leven botst' verder zou gaan.

7 - 3,5 sterren. Een 10 voor ambitie, maar de uitwerking liet toch wel wat steken vallen. Dat maakt dit boek een soms ingewikkeld vervolg op 'Als een leven botst' waarbij de lezer het gevoel heeft in het diepe te zwemmen, waarbij minder tijd is voor de geloofwaardige beschrijvingen die het eerste boek boven het gemiddelde uit tilden. Maar de wereld die zich uiteindelijk ontvouwt is wel degelijk interessant (zij het niet volledig origineel) en smaakt naar meer. Bovendien is de rauwe politiesfeer die de auteur neerzet nog steeds aanwezig samen met herkenbare locaties rond Venray. Dat maakt dit boek tot een aanrader, vooral omdat er nog een tweede deel van 'De tijdwever' moet uitkomen. Misschien nog wel meer. Voor liefhebbers van 'urban fantasy' waarbij de magische wereld doordringt in een realistische weergave van onze werkelijkheid (Nederland voelt hier echt als Nederland), is dit boek natuurlijk niet te missen, al moeten ze in staat zijn wat redactiefoutjes door de vingers te zien. Vaart zit er echter genoeg in dit verhaal.
Laat je niet misleiden door de cover. Die suggereert (ook al betreft het een weergave van een scene uit het boek) een lieflijk verhaal, wellicht een streekromance, maar dat is dit zeker niet. De sfeer van een politieroman, met ruwe bonken, blanke pitten in de hoofdrol, is hier wat minder, maar je voelt hem nog wel. Mannen en vrouwen die van aanpakken weten, plaatsen delict die moeten worden afgezet en agenten die hun meerderen wel of niet op de hoogte moeten stellen. Nu komen er echter partijen bij. En niet maar een nieuwe groepering. Er blijken twee geheime genootschappen te bestaan, die te maken hebben met een andere wereld waar gedaantewisselaars en andere mythische wezens voorkomen. Sinds twintig jaar is er vrede tussen de twee partijen, maar extreme onderdelen aan beide kanten willen de koude oorlog in een hete veranderen. Als er een weerwolf opduikt die het heeft voorzien op Victoria (hoofdpersoon van 'Als een leven botst'), komen al deze partijen in actie ... Het tempo zit er vanaf het begin flink in en als lezer moet je het hoofd er wel bijhouden om te onthouden wie wie is en wat wie ook alweer wil. Helaas wat het voor mij meer dan vier jaar geleden dat ik de voorganger van dit boek had gelezen. Kregting recapituleert wel wat van de gebeurtenissen, maar geeft de lezer eigenlijk weinig houvast. Twee pagina's met 'Wat er hiervoor gebeurde' waren welkom geweest! Het duurde nu voor mij tot over de helft van het boek voor ik grip had op de partijen, hun belangen en het plot. Toen zat ik er ook helemaal in en werd ik meegesleurd door de gebeurtenissen. Kregting heeft nog steeds een rauwe, fysieke stijl, met veelal korte zinnen, zonder poespas, die je het harde milieu van het verhaal laat voelen. Achtervolgingen en schietpartijen komen daardoor ook bij de lezer aan. Een reisverslag van iemand van rond de tweede wereldoorlog en een ontluikende romance (of twee) zorgen voor variatie en mooi is dat niet iedereen in dit verhaal de rol vervult die je als lezer verwacht te zien. De auteur zorgt voor mooie verrassingen, wat dat betreft.
Naar mijn mening ontbrak wel de focus van het eerste boek. Tijdreizen was niet de enige gave die voorbij kwam, allerlei mythische wezens kwamen langs, van draken tot weerberen. Dat deze uit een andere werkelijkheid de onze betreden en daar een plek voor zichzelf zoeken, is een gegeven dat ik ken uit andere 'urban fantasy'-verhalen zoals die van Petra Doom. Nu ken ik het genre niet goed genoeg om te kunnen beoordelen hoe vaak dit voorkomt, maar het voelde voor mij niet bijzonder origineel. Wel riep het verhaal zoveel vragen op dat ik wil weten hoe het verder gaat. De nieuwsgierigheid naar wat de rol is van Victoria en waarom alle partijen zo naar haar op zoek zijn (en waarom iemand haar tegenkomt op een onverwachte locatie) weet de auteur mooi op te wekken - en ook als doorgewinterde lezer kon ik zelf daar geen verklaring voor verzinnen. Deel 3, die later dit jaar verschijnt, staat daarom op mijn verlanglijstje.
Wel hoop ik dat de auteur zelf of iemand anders nog eens goed naar de drukproef kijkt, want ik kwam nogal wat redactiefoutjes tegen. Meervoudsvormen waar enkelvoud moest worden gebruikt, verkeerde afbrekingen aan het eind van een regel en ontbrekende woorden (waarschijnlijk omdat een zin geredigeerd was). Ik kon het grotendeels negeren, maar er was minstens één zin die heel onduidelijk was ('terwijl achter hen vertrekkende auto's droog zand opwierpen en andere delegatieleden .'). Wie zich makkelijk laat afleiden door foutjes is hierbij gewaarschuwd.
Kortom: een spannend, maar wat complex verhaal, waarbij we moeten afwachten of in het volgende boek alle draadjes tot een kloppend geheel geweven zullen worden.

Meer recensies van Johan Klein Haneveld