Sterke en diverse collectie genreverhalen

Johan Klein Haneveld 02 november 2021 Auteur
Disclaimer: van mij is in deze bundel ook een verhaal opgenomen en er zijn twee verhalen geselecteerd uit de door mij samengestelde bundel 'Voorbij de storm'.

8 Ik kan niet anders zeggen dan dat deze EdgeZero-bundel solide in elkaar zit. Eigenlijk alleen maar goede verhalen, van schrijvers die hun vak beheersen. Geen uitschieters naar beneden in mijn opinie (zoals er in eerdere jaren wel waren - er zijn schrijvers waar ik nu eenmaal geen fan van ben) en een paar verhalen die er echt boven uitstaken. Voor zover ik het kon zien ditmaal geen nieuwe schrijvers die nog nooit eerder iets hadden geschreven - misschien dat die niet wisten dat hun verhalen waarmee ze aan verhalenwedstrijden hadden meegedaan ook naar EdgeZero konden worden opgezonden? Er deden 165 verhalen mee aan EdgeZero, maar in 2021 heeft alleen de Harland-wedstrijd al 190 inzendingen. Ik hoop dat ze ook allemaal worden opgestuurd voor EdgeZero, want dat zou tot wat meer verrassingen leiden! Ook zou de kwaliteit van de EdgeZero-bundels daardoor alleen maar toenemen.
Een klein puntje van mogelijk kritiek was dat door de 'mazen in de regels' Tais Teng en Mike Jansen beide meerdere verhalen in de bundel hadden - zelfs verhalen uit de vorige eeuw (omdat die op een website opnieuw waren gepubliceerd). Het waren geen slechte verhalen en ik heb ze met plezier gelezen, maar zelf had ik liever meer auteurs in de bundel gezien. De regels zijn echter de regels en het heeft weinig zin daarover te mopperen.
Het meest interessante zijn natuurlijk de verhalen zelf. Over mijn eigen bijdrage zal ik hier natuurlijk niet uitweiden. 'Uit de bocht gescheurd' van Frank Roger is een mooi vervreemdend verhaal, dat ik kende uit de HSF. Een verklaring wordt niet gegeven, maar de verwikkelingen die ontstaan door de bijzondere gebeurtenis zijn fascinerend. Opgeschreven met de kenmerkende droge stijl van Roger die in dit geval erg goed werkt. 'Tussen Hemel en het Zand' is een sterk verhaal van Wouter van Gorp. De SF-verhalen in zijn verhalenbundel vond ik niet tot de beste verhalen behoren, maar hier laat hij te technische elementen achterwege en focust hij op het persoonlijke aspect en de kracht van verhalen en dat werkt heel goed. Ik geniet altijd van Van Gorps schrijfstijl. Vreemd genoeg is dit niet het enige verhaal in deze bundel waarin een wensput voorkomt. 'Niet Hitler' is een onderhoudend verhaal van Django Mathijsen en Anaïd Haen over de gevolgen van tijdreizen. Ik weet alleen niet of ik dit verhaal heel sterk vond. Het einde vond ik niet heel krachtig, maar hoe mensen op de problematiek van tijdreizen reageren was wel goed beschreven. 'Een aria in het Huis der Stilte & andere opera's' van Tais Teng en Roderick Leeuwenhart is een verhaal in de wereld van het nachtland van William Hope Hodgson en kende ik al uit de bundel 'Eindtijden in de polder' - weet de sfeer van het nachtland goed te treffen, maar dan met de verbeelding van Tais en Leeuwenhart. Sterk einde ook. 'Onvoltooid' van Esther Wagenaar was een mooi verhaal over muziek en een geestverschijning. 'De jagers en het smalle huis' van Rob Geukens kende ik uit Ganymedes-20 - een mooi horrorverhaal met sfeervolle beschrijvingen en een sterke sfeer. 'Een tijdelijk probleem' van Guido Eekhaut had ik ook eerder gelezen. Opnieuw een tijdreisverhaal, maar deze vond ik overtuigender dan 'Niet Hitler' vooral vanwege de sterke historische details. Het einde vond ik ook sterker. 'Kinder Surprise' van Debby Willems was een mooi persoonlijk verhaal, maar meer een ontboezeming dan een verhaal. Een fascinerende beschrijving van iets dat mogelijk in de nabije toekomst mogelijk wordt, maar het had van mij wat meer om het lijf mogen hebben. 'De Incunabel van Asgard' is een van de oudere verhalen die vanwege herpublicatie opeens weer verkiesbaar werd. Michael Blommaert en Mike Jansen vertellen een mooi avonturenverhaal over een Nederlandse natuurvorser die werkelijk heeft bestaan en de Indiana Jones-achtige tocht naar een verloren stad. Mooi, maar niet werkelijk beklijvend. Althans voor mij niet. De karakters hadden net wat meer diepgang kunnen hebben. Mark Groenen is een auteur van wie ik nog veel hoop te lezen. Met zijn 'Hildernisse: een documentaire' toont hij aan te durven experimenteren wat betreft de vorm van zijn verhalen en de situatie die hij beschrijft is ook heel fascinerend. 'Muizenoortjes en tiara's' van Roelof Goudriaan en Tais Teng vormt met Disney-figuren een overtuigend SF-verhaal met een opmerkelijk naargeestig einde ... Creatief, met beeldende beschrijvingen en een vette knipoog. Ik kon het wel waarderen! 'De nonnen van het Halve Gezicht' van Sigrid Lensink-Damen was ontegenzeggelijk goed geschreven, met sterke beschrijvingen. Ook hier beschreef het voor mijn gevoel meer een situatie dan dat ik echt grip kreeg op het onderliggende verhaal. Waarom gebeurde er wat hier gebeurde? Het slot was mooi, maar ik had op iets meer context gehoopt. 'Zwanenzang' van Kelly van der Laan was een fantastisch SF-verhaal, met een interessante structuur en een beklemmende centrale situatie. Het speelde met identiteit en de macht van bedrijven en wist het gevoel van de hoofdpersonages goed te communiceren. Ik genoot ervan. Jaap Boekestein levert met 'Regatta van Duizend Glinsterende Kathedralen' een van zijn grootschalige SF-verhalen met een knipoog. Een scheutje invloed van Tais Teng was er wel in te onderscheiden, meende ik. Een mooie wending aan het slot en vooral veel grote ideeën. Ik las het met een brede glimlach op mijn gezicht. Die glimlach verdween bij 'Te lang' van Hay van den Munckhof. Dit verhaal stond in 'Voorbij de storm' en gaat over mensen die overleven in een troosteloze wereld. 'Dochter van de aardstroom' van Jan J.B. Kuipers kwam uit 'Eindtijden in de polder' en putte ook uit de verbeeldingswereld van Hodgson. Een filosoof uit de 18e eeuw werd aan de mix toegevoegd. Ik meende zelf dat het verhaal sterker was geweest als het een stuk korter was geweest. Ook al was de kern sterk, ik kon mijn aandacht er nu niet altijd bijhouden. 'Een winterlied voor trol en langeleik' was een mooi sprookje van Tais Teng, waarin hij experimenteerde met het gebruik van dichtvormen. Een leuke wending, maar het had voor mijn gevoel niet heel veel om het lijf. 'Retrometheus' van Paul Harland en Mike Jansen is weer een ouder verhaal dat opnieuw was gepubliceerd. Ik kende het nog niet en heb er wel van genoten, vooral van de historische figuren die in een nieuwe context werden geplaatste (ja, opnieuw een tijdreisverhaal). 'Pake Pollok' van Joost Uitdehaag was een sterk SF-verhaal in het Nederland van de nabije toekomst, dat ook teruggreep op figuren uit het verleden. Een overtuigende dystopie en overtuigende technologie. Goed geschreven. Ik ben benieuwd wanneer Joost komt met een eigen verhalenbundel of een SF-roman! 'Mirage' van Maarten Luikhoven was mooi en rijk aan emotie. 'De Vulkaantemmers van Hoog-Holland' is een typisch ziltpunkverhaal van Tais Teng en Jaap Boekstein uit het door mij samengestelde 'Voorbij de storm'. Barstensvol verbeelding, over the top, en met een vette knipoog. Een groot contrast met het sterke 'Rouw in 3D' van Wendy Torenvliet, dat goed beschrijft wat verdriet met mensen kan doen en relaties op de kop kan zetten en tot welke ingrepen mensen zich dan gedwongen kunnen voelen. Een heel sterk einde, vond ik! Mike Jansen sluit de bundel af met 'De put, de weg en de sterren', een hard SF-verhaal dat doet denken aan de verhalen uit de 'golden age' van de SF. Een lekker grootschalig idee met een wereldomvattende conclusie. Maar zelfs voor mijn smaak was er veel technobabble (het was misschien beter sommige dingen niet uit te leggen, maar in het ongewisse te laten - het ging immers aan het eind om iets heel anders dan de precieze structuur van een constructie). Geen diepe karakters, en dat hoeft hier ook niet, maar iets van een persoonlijke betrokkenheid van de hoofdpersonen was wellicht goed geweest.
Wat mijn persoonlijke top 3 is ga ik hier niet delen, maar wel mijn eindconclusie: er wordt goede fantastische literatuur geschreven in ons taalgebied - en ook heel divers. Ik kijk nu alweer uit naar wat de volgende EdgeZero-bundel ons gaat brengen!

Meer recensies van Johan Klein Haneveld