Een zoektocht met resultaten

Joke Zwier 30 september 2020
In De terugkeer neemt Nicholas Sparks de lezer mee naar North Carolina. Het verhaal wordt verteld vanuit Trevor Benson, die op een keerpunt in zijn leven is, als hij terugkeert naar New Bern.
Het verhaal wordt geopend met een proloog, die begint in de toekomst, waarin duidelijk blijkt dat de hoofdpersoon Trevor het een en ander heeft meegemaakt. Trevor is veranderd en heeft gebruikt gemaakt van de kansen die het leven hem gaf. Wel of niet verwacht, is hij blij met de man die hij nu geworden is. Bijen houden is een parttime hobby en nemen een speciaal plekje in zijn leven in.

“Het zijn opmerkelijke, wonderbaarlijke wezens en ze blijven me eindeloos intrigeren.”
Dan gaat het verhaal 5 jaar terug en kom je erachter dat Trevor PTSS heeft en leert ermee om te gaan. Hij heeft het huis van zijn opa in New Bern geërfd en is van plan dit op te knappen.
Hij leert er twee vrouwen kennen, die zijn leven op een bijzondere wijze zullen beïnvloeden. Natalie, de politieagente en Callie die in de kroeg werkt en er eenzaam en verloren uitziet. Beide doen ze mysterieus en laten niet veel los over zichzelf.

Welke geheimen dragen zij bij zich?
In zijn zoektocht om de geheimen van Natalie en Callie te ontrafelen leert Trevor de ware betekenis van liefde en vergeving.

Nicholas Sparks heeft een gedetailleerd schrijfstijl. De terugkeer is een vlot geschreven verhaal met een (verborgen) boodschap. Deze boodschap wordt tijdens het lezen steeds duidelijker.
De auteur laat je nadenken over wat er echt toedoet in het leven. Hij laat de lezer meevoelen met de personages, die heel wat meemaken en zich gedwongen voelen keuzes te maken.

“Ik besefte dat het niet de bedoeling is, dat ik gelukkig ben.”
De liefde voor de natuur en in het bijzonder bijen lopen als een rode draad door het verhaal.
“Zonder bijen zou menselijk leven vrijwel onmogelijk zijn, aangezien we voor een groot deel van onze voedselvoorziening afhankelijk van ze zijn. “
Door het lezen van De terugkeer ben ik heel wat te weten gekomen over het houden van bijen en hoe bijvoorbeeld honing geoogst wordt.
Maar wat misschien nog wel belangrijker is, het besef wat PTSS met een mens kan doen en dat iemand die het heeft constant bezig is zijn leven bij te sturen. En vooral bezig is stress te vermijden!
De terugkeer is een verhaal, dat nadat je het hebt dichtgeslagen blijft hangen en je tot nadenken stemt.

Meer recensies van Joke Zwier