Suspense in overvloed

Joke Zwier 01 juli 2020
Inge Spaan heeft met Oververhit een spannend debuut geschreven dat er wezen mag! In deze debuutthriller speelt een sauna een hele grote rol.
Naar de sauna ga je om te genieten, maar dat het ook een plek kan zijn waar het op zijn zachtst gezegd gevaarlijk kan zijn, lees je in Oververhit.

De hoofdpersoon Jolijn denkt de liefde van haar leven gevonden te hebben in Bastiaan, een getrouwde man. Ze heeft een goede baan, leuke sociale contacten en een beste vriendin Jolijn. Ze heeft geen reden tot zorgen, of het moet haar (geheime) relatie zijn met Bastiaan. Haar vriendin Marith ziet deze relatie niet zo zitten en af en toe hebben ze hier ruzie over.

Soms weet Jolijn niet goed wat ze van Bastiaan moet denken en vraagt zich regelmatig af, wanneer ze nu eindelijk eens gaan samenwonen. Want houdt Bastiaan haar nu aan het lijntje of niet? Wanneer er dan ook nog treiterijen aan haar adres plaatsvinden wordt ze wantrouwig en gaat op onderzoek uit.

Wie heeft het op Jolijn voorzien? Marith is een hele trouwe vriendin, die zich zelfs tot privé detective ontpopt om Jolijn te helpen. Of dit iets oplevert?
Het genre is feelgood thriller. Wat dat is? Een spannend verhaal waarin meerdere thema’ s zitten, zoals bijvoorbeeld liefde, stalking, overspel en vriendschap. Deze combinaties leiden tot een spannend vlot leesbaar verhaal, waarin je als lezer tot het einde toe op het verkeerde been gezet wordt.

Oververhit is opgedeeld in korte hoofdstukken en wordt vanuit de derde persoon verteld, waarbij de perspectieven regelmatig wisselen. Het hoofdstuk verteld vanuit de dader is soms maar een halve bladzijde, maar zorgt voor oplopende spanning. Want wie is nu eigenlijk de dader?

“Ik moet dit doen en ik word gedreven door liefde.”

Door deze schrijfwijze blijf je lezen en is de spanningsboog voortdurend gespannen is. Tevens wordt je voortdurend op het verkeerde been gezet.
Deze manier van opbouw zorgt ervoor dat suspense in hoge mate aanwezig is in Oververhit. Het einde is absoluut onverwacht en eindigt met een cliffhanger naar een hopelijkvolgend deel.

Inge Spaan werkt in de accountancy als zelfstandig ondernemer en heeft Oververhit in haar vrije tijd geschreven.

Meer recensies van Joke Zwier