Jane Austen als speurneus

Jolanda 23 april 2024
De jonge Jane Austen ontdekt tijdens een galafeest het dode lichaam van een onbekende vrouw. Wanneer haar broer Georgie beschuldigd wordt van moord bijt Jane zich erin vast om de echte moordenaar op te sporen. Haar zoektocht zorgt voor een lijst van verdachten die allemaal wel een goede reden lijken te hebben. Ondertussen dwalen haar gedachten regelmatig af naar de man van wie ze verwacht een huwelijksaanzoek te krijgen. Jane is echter vastbesloten om zich niet af te laten leiden in de speurtocht naar de dader.

Poeh, na het eerste hoofdstuk waarin je bedolven wordt onder de namen en details uit het leven en de boeken van Jane Austen wist ik het nog zo net niet. Zo goed op de hoogte van alle ins en outs rondom Jane Austen ben ik zelf niet en ook al staat er voorin het boek een lijstje met de belangrijkste personages, het duizelde me allemaal een beetje. Maar na het introducerende stuk begint het verhaal echt op gang te komen en ontwikkelt zich een erg leuk en vlot verhaal.

Jessica Bull zet het personage van de jonge en eigengereide Jane erg interessant neer. Ik was een beetje bang voor een eendimensionaal karakter, wat ik al een paar keer bij cosy crime met beroemde figuren in de hoofdrol ben tegengekomen. Maar niets is minder waar bij dit boek: Jane mag dan eigenwijs en slim zijn, ze reageert ook soms wat ondoordacht en impulsief en heeft daarnaast haar kwetsbare kanten. Dit maakt het verhaal verrassend en sprankelend.

Na de wat stroeve start heb ik echt genoten van deze originele cosy crime. Er zijn heel veel leuke ‘Jane Austen’-details in verwerkt, ook als heeft Bull hier en daar wel wat naar haar hand gezet. En ook al is de stijl anders dan de boeken van Jane Austen, het verhaal doet er absoluut recht aan.

Ik was blij verrast over deze heerlijke cosy crime en ik hoop dat we nog een paar keer mogen meegenieten van Jane Austen als speurneus!

Meer recensies van Jolanda