“Het zijn de dromen van vandaag die de mens van morgen maken. Vergeet dat niet, Finn.”- Geert Klaasen

jolaplus 27 september 2020
Finn is geen gewone jongen. Of eigenlijk is hij dat wel, maar kan hij iets wat geen enkel kind in de wereld kan. Hij kan namelijk wakker worden in Dromenland! Alleen weet hij niet waarom juist hij wel wakker kan worden. Steeds wanneer hij in Dromenland wakker wordt, komt hij in allerlei onopgeloste mysteries terecht. Samen met zijn vrienden probeert hij deze mysteries op te lossen. Maar dit gaat niet zonder gevaar! En gemakkelijk is het ook al niet, zeker niet wanneer hij een duizelingwekkende ontdekking over zijn vader doet…

De kronieken van Finn is een spannende serie vol fantasie en avonturen voor jonge kinderen vanaf een jaar of 10. De laatste vuurtorenwachter is deel 2 in deze serie. Op zich zou je hem los van deel 1 kunnen lezen, omdat het begint met een korte terugblik. Toch raad ik je aan om lekker in deel 1, Het gestolen sterrenstof, te beginnen.

In deze boeken komen namelijk best veel personages met moeilijke namen voor. Maar wanneer je deel 1 hebt gelezen, ben je al helemaal aan deze namen gewend en herken je de personen, waardoor deel 2 veel fijner leest. Het boek Fabels & vertelsels uit Dromenland speelt ook in dit deel een belangrijke rol. Gelukkig zijn de lange citaten met uitleg uit het boek nu wel achterwege gelaten. Hierdoor leest het boek veel prettiger dan het eerste deel.

Wat ik bijzonder vind, is dat dit boek een heel andere wending heeft dan deel 1. Dit komt onder andere door de ontdekking die Finn over zijn vader doet. Ook vind ik het leuk dat je in dit deel kennis maakt met andere personages. Pas op, want sommige zijn heel eng en gevaarlijk! Zo zijn er de lichtzuigers, kleur vretende monsters die proberen om het voor eeuwig stikdonker op aarde te maken. De Nevelkapitein, een vervloekt wezen dat de Nevelwereld bevaart en haar doden bewaakt, en Kapoerr, een stenen oerwezen.

Finn probeert ondertussen de schuilplaats van de ontsnapte Zandman te vinden en de verdwenen prinses Sirocco op te sporen. Daarbij krijgt hij hulp van Tillie. Zij is de blinde dochter van de Vuurtorenwachter. Zo staat hij er gelukkig niet alleen voor.

Naast spanning zit er ook emotie in het boek. Tegen het einde wordt het zelfs erg zielig, omdat er van een van de hoofdpersonen afscheid genomen moet worden.

Ik heb dit boek samen met mijn zoon Robbert (13) gelezen:
“Ik vind dit boek beter dan deel 1. Sommige stukken in deel 1 vond ik een beetje langdradig. Dan waren er soms lange stukken uit het boek Fabels & Vertelsels. Deze vind ik niet leuk om te lezen. Maar dat zat er nu gelukkig niet meer in waardoor je in het verhaal blijft en door blijft lezen. Ik zag de ontdekking rondom Finns vader niet aankomen. Maar dat maakt het daardoor extra leuk om te lezen. Je moet wel van een open einde houden, want aan het einde is nog niet alles opgelost. Om er achter te komen hoe het verder gaat, moet je wachten op deel 3!”

De illustraties die in het boek staan, zijn gemaakt door Harmen van Straaten. Je herkent zijn manier van tekenen direct in de tekeningen. Oudere kinderen vinden het vaak nog fijn dat er illustraties in een boek staan. De kleine tekeningen passen goed bij het verhaal.

Robbert en ikzelf zijn over deel 2 enthousiaster dan over deel 1. Dit komt denk ik, omdat we bekend zijn met het verhaal en de personages en de stukken zoals Robbert aangaf, achterwege zijn gelaten. We waarderen dit deel dan ook op 4 sterren. Wij zijn erg benieuwd hoe het verder gaat met Finn in deel 3 en hopen dat we opnieuw getrakteerd zullen worden op spannende avonturen vol nieuwe personages en wendingen.

Kijk voor nog meer leuke recensies op boekenblog indeboekenkast.com

Meer recensies van jolaplus