jolaplus 26 september 2020
Daisy is beroepsfotograaf. Voor haar werk fotografeert ze de prachtigste bruidsstellen. Terwijl zij de liefde tussen het paar voor altijd vastlegt, droomt ze ervan ooit zelf de bruid te kunnen zijn. Al jong is ze moeder geworden van een geweldige zoon Charlie. Maar een echte relatie met de vader, Logan, heeft ze nooit gehad. Logan is er wel altijd voor haar geweest. Hij ziet een echt gezin met haar wel zitten en is ook voor haar door de knieën gegaan. Maar haar hart behoort iemand anders toe. Het is Julian Gastineaux, die al jaren haar hart sneller laat kloppen. Ook Julian is stapel verliefd op haar, maar steeds staat er van alles in de weg om met haar verder te gaan. Nu Julian eindelijk zijn bevordering tot tweede luitenant in ontvangst mag nemen, weet hij dat hij niks meer tussen hem en Daisy laat komen. Hij vraagt haar ten huwelijk. Maar tot een huwelijk komt het niet, want voordat het zover is heeft het noodlot alweer toegeslagen.

Achter de wolken heeft alle ingrediënten om een echte zwijmelroman te zijn. Het verhaal speelt zich af in het schilderachtige Avalon. Susan Wiggs omschrijft deze plek als een schitterende plek op aarde. Doordat Daisy de mooiste plekjes weet vast te leggen met haar camera, krijg je als lezer een uitgebreide omschrijving van hoe het eruit moet zien. Het komt op mij in elk geval over als een heel fijne plek om te zijn!

“Wanneer de zon er op een bepaalde manier op scheen en er mensen en honden in het park waren, leek het op een beeld uit een droom. Een interessante droom, iets wat Seurat geschilderd zou kunnen hebben.”– Susan Wiggs

Het boek is verdeeld in drie delen. Het verhaal loopt mooi door, maar wat de delen onderscheidt van elkaar, zijn de dramatische gebeurtenissen die in het leven van Daisy plaatsvinden. Hierbij spelen de drie belangrijkste mannen uit haar leven, Charlie, Logan en Julian een belangrijke rol. Tijdens het lezen had ik als lezer wel een vermoeden welke kant het verhaal op zou gaan. Hierdoor was het verrassingselement een beetje weg, toen bleek dat mijn vermoeden in de juiste richting zat. Toch bleef ik benieuwd naar de ontknoping en naar welke keuzes Daisy aan het eind zou maken.

Achter de wolken is een echte roman. In het begin van mijn recensie schreef ik zelfs over een zwijmelroman. De liefde is op elke bladzijde van het boek aanwezig. Liefde kent verschillende vormen. Liefde voor je geliefde, je partner, je kind, je werk en passie en de natuur. Al deze vormen komen steeds opnieuw voorbij. Hierdoor is het een heerlijke ontspannende roman. Maar niet te ontspannend. Daar zorgt Susan Wiggs wel voor! Ik kan je namelijk wel verklappen dat er stukjes in staan waarvan je de kriebels en zelfs walging van krijgt! Maar dat houdt je als lezer bij het boek en zorgt dat je je geen moment hoeft te vervelen.

Mocht ik de schrijfster een vraag over dit boek mogen stellen, dan zit ik nog met een brandende vraag. In het boek gebeurt er iets met Julian en zijn teammaat Ramos. Nu gaat het verhaal helemaal niet om Ramos. Maar zijn terugkomst in het verhaal laat mij als lezer met vragen zitten. Ik ben heel benieuwd waarom Ramos de keuze heeft gemaakt die uiteindelijk van levensbelang was voor Julian. Wie weet heeft de schrijfster dit eindje opengehouden voor een nieuw boek rondom Ramos. Ik zou het in elk geval heel graag willen lezen!.

Achter de wolken is het achtste deel uit de 12-delige serie van Avalon. De boeken kun je prima los van elkaar lezen. Wel verbinden de personages de losse delen met elkaar. Je groeit als het ware met de levens van de personages mee. In elk boek staat het leven van een andere vrouw centraal. Sommige delen zijn uitstekend te lezen tijdens de zomer, andere passen beter bij sneeuw en kou. Dat maakt dat er het hele jaar door wel een deel met je mee kan gaan.

Achter de wolken liet mij zwijmelen, lachen, verbazen, walgen en genieten. Avalon heeft mijn hart gestolen. Ruim 400 bladzijden was voor mij niet genoeg om afscheid te nemen van deze plek. Gelukkig zijn er nog vele delen die ik kan lezen en ik kijk dan ook uit naar de andere boeken. Ik ben heel benieuwd hoe het leven van Daisy en de andere vrouwen er over een paar jaar uitziet. Susan Wiggs heeft er in elk geval een fan bij. Ik waardeer dit boek op 4 sterren.

“Een magisch gordijn schermde hen af van de wereld, hield de realiteit op afstand. Ze koesterde zich in de zoete wetenschap dat hun liefde toekomst had. Hoe kon een gevoel dat zo overweldigend, zo tastbaar was nu verkeerd zijn? Er was niets wat hen nog kon tegenhouden.”– Susan Wiggs

Kijk op boekenblog indeboekenkast.com voor nog meer leuke recensies.

Meer recensies van jolaplus