Mijn zoon wilde steeds iets langer lezen, dan van te voren afgesproken. Dat is toch wat je als schrijver graag wilt!

jolaplus 27 september 2020
Lucas heeft het op school niet gemakkelijk. Dagelijks wordt hij gepest door Max en zijn vrienden. En dat terwijl Max vroeger altijd Lucas zijn beste vriend was! Samen beleefden ze grote avonturen als Ruimte-team. Dit bestond uit Wonderjongen, Wonderhond en Superjongen. Maar sinds Max met Tobias en Jason omgaat, doet hij helemaal niet aardig meer tegen Lucas. Gelukkig heeft Lucas nog een trouwe vriend: zijn hond Gizmo. Daar deelt hij alles mee.

Op een dag komt Lucas zijn huis in gerend. Hij wist net te ontsnappen van Tobias en Lucas die stenen naar hem gooiden. “Gizmo!” Dat is raar. Normaal zit hij altijd in de hal op hem te wachten. Nu ligt hij in de keuken gewoon maar een beetje te liggen. Wanneer Lucas naar hem toe gaat, ziet hij dat Gizmo moeite heeft met ademhalen.

“Langzaam ademt hij door zijn neus. Zijn oogleden trillen. Ik ga bij hem liggen en begraaf mijn gezicht in zijn vacht. Hij mag niet doodgaan. Hij is mijn beste vriend, al sinds mijn geboorte. Mam en pap kregen hem als pup en hij is er altijd geweest. Samen op vakantie, samen op avontuur, verkleed als Wonderjongen en Wonderhond. Toen pap en mam uit elkaar gingen, was Gizmo de enige met wie ik erover kon praten. Ik kan echt niet zonder hem.” – Ben Davis

Alles wat ik nog met Gizmo wil doen is een mooi en ontroerend verhaal over een jongen, Lucas, en zijn hond. Samen zijn ze onafscheidelijk. Maar toch komt er het moment waarop Lucas afscheid van zijn hond moet gaan nemen. Gelukkig hebben ze nog even wat tijd samen. Daarom maakt Lucas een lijst met allemaal dingen die ze nog een keer samen kunnen doen. Met als uiteindelijke doel nog een keer samen naar Golden Beach gaan. Omdat daar “iets” is gebeurd waardoor alles anders is geworden. Ondanks dat het onmogelijk is daar terug te keren, moet er toch een manier zijn om dat mogelijk te maken. Omdat het moet…

Ben Davis heeft met dit boek een heel mooi en ontroerend boek geschreven. Al vanaf het eerste hoofdstuk word je in het verhaal gezogen. Omdat je weet wat er met Gizmo gaat gebeuren en direct met Lucas meeleeft. Maar ook omdat je niet weet wat nu de ware reden is van de reis naar Golden Beach. De meeste hoofdstukken zijn vanuit Lucas geschreven. Maar af en toe maak je kennis met de gedachten van Gizmo. Deze zijn in korte hoofdstukken opgeschreven en vormen zo een mooi en compleet verhaal.

Ik heb dit boek samen met mijn zoon (13) gelezen. Ook aan hem kon ik merken dat hij bij het verhaal betrokken was. Steeds wilde hij nog net iets langer doorlezen dan we van tevoren hadden afgesproken. En dat is toch wat een schrijver wil bereiken!

Als enige minpunt is een bepaalde wending helemaal aan het einde van het verhaal. Ik kan natuurlijk niet vertellen wat het was, maar wij vonden het een tikkeltje onwerkelijk en eigenlijk ook niet helemaal passend. Juist omdat de rest van het verhaal zo waargebeurd aanvoelde. Het einde is wel heel mooi en helemaal passend bij het boek.

Het boek is geschreven om zelf te lezen, maar je kunt het ook heel goed voorlezen. Misschien dat je zoon of dochter dan de hoofdstukken die vanuit Gizmo geschreven zijn, kan voorlezen. Deze zijn niet heel lang en daardoor is het overzichtelijk. Oudere kinderen lezen niet vaak meer hardop voor, op deze manier kun je dat toch heel goed oefenen. Door het boek samen te lezen kun je ook bepaalde onderwerpen bespreken, zoals afscheid nemen en pesten. Maar ook hoe om te gaan wanneer je in een moeilijke situatie terechtkomt.
Kortom een prachtig boek met een goed verhaal en met inhoud en niet te vergeten met een aantrekkelijke cover. Mijn zoon en ik waarderen het boek op 4 en halve ster.

Kijk voor nog meer leuke recensies op boekenblog indeboekenkast.com

Meer recensies van jolaplus