jolaplus 26 september 2020
In de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog verandert Ella’s leven volledig als ze een zomer lang verblijft op een Frans eiland.

Kendra’s oma Ella Dalrymple is overgeplaatst naar een verpleeghuis. Ze is al 94 en haar geheugen laat haar steeds meer in de steek. Wanneer haar oom haar vraagt om haar oma te bezoeken, omdat ze iets belangrijks wil vragen, besluit Kendra bij haar langs te gaan. Gelukkig heeft ze die dag een heldere dag. Ze vraagt of Kendra haar levensverhaal op wil schrijven. “Jij bent goed met woorden, en nu ik hier ben heb ik een heleboel tijd en een hoofd vol herinneringen.”
Ella overhandigt haar een doos vol fotoboeken en ingesproken bandjes met daarop haar herinneringen. Kendra besluit dit te gaan doen en hoopt zo achter de reden te komen waarom haar moeder nooit meer contact heeft met haar oma. Zo schrijft Kendra een prachtig boek, dat alle geheimen uit het leven van Ella prijsgeeft en komt ze stukje voor stukje achter de waarheid van de breuk tussen haar moeder en haar oma.

Fiona Valpy neemt je in deze historische fictieroman mee naar de zomer van 1938. In dat jaar maakt Ella voor het eerst kennis met de familie Martet op het schitterende eiland Ile de Re. Ella voelt zich helemaal thuis bij de familie. Caroline wordt al gauw haar beste vriendin, maar het zijn Christophe’s ogen die haar hart sneller laten kloppen.

“Een felle straal zonlicht, recht als een liniaal, scheen naar binnen door de kier in de luiken, een gouden opvolger van de zilveren straal van de maan die nacht.” – Fiona Valpy

Een zomer lang geleden is een heerlijke roman waar de romantiek vanaf spat. Maar de Tweede Wereldoorlog verandert alles. In deze periode verandert ook Ella van romantisch meisje in een krachtige vrouw die iets voor haar land en voor de Parijzenaren wil betekenen. Er komt langzaam een kant van haar naar boven die je niet had verwacht. De oorlog zorgt voor vele slachtoffers en ook Ella moet afscheid nemen van haar grote liefde. Gelukkig komt er opnieuw liefde in haar leven. Maar een gebeurtenis die niemand zag aankomen, zorgt ervoor dat haar hele leven op zijn kop komt te staan.

Fiona Valpy heeft zo’n prachtige manier van schrijven! Haar zinnen zijn zo ontzettend mooi en vol van kleur, dat het lijkt alsof je zelf op Ile de Re bent geweest. Ik heb echt heel erg van haar schrijfstijl genoten. Het is niet alleen de prachtige omschrijving van de natuur, de kunst, de omgeving en de liefde. Ook de wendingen in het verhaal, zowel in het verleden als in het nu, zorgen ervoor dat je niet kunt stoppen met lezen.

“Ze keken toe hoe de sterren een voor een verschenen, hun licht reflecterend in de inktzwarte zee, en luisterden naar de golven, die vanavond maar weinig troost brachten terwijl ze waarschuwingen fluisterden over verborgen dreiging – over oorlogsschepen en onderzeeboten – in hun zuchtende klaagzang.”– Fiona Valpy

Vooraf had ik verwacht dat het boek anders in elkaar zou zitten. Ik moest daarom even wennen dat je echt terugging naar het verleden en dat dit geen vertelling was, zoals ik vooraf had verwacht. Het was echt het leven zoals Ella het op dat moment meemaakte. Maar nadat ik erachter kwam hoe het boek was opgebouwd, was dit geen enkel probleem. Juist het samenkomen van het verleden en het heden kwam nu mooi naar voren. Het boek bestaat uit drie delen, maar dit gaat naadloos in elkaar over.

Ik heb echt genoten van dit boek. Toen het uit was, sloeg ik het boek met een zucht dicht. Ik vond het jammer dat ik niet langer van dit verhaal kon genieten. Fiona Valpy heeft nog meer boeken geschreven. Helaas zijn deze nog niet in het Nederlands vertaald. Ik hoop dat dat wel gaat gebeuren, want ik zou ze heel graag willen lezen.
Ik waardeer het boek op 5 sterren.

“Je kunt je laten overweldigen door de pijn, de rest van je leven erdoor laten definiëren – er misschien zelfs een einde aan maken of je overgeven aan een levende dood – of je kunt wel een manier vinden om het te verdragen, het met je mee te dragen en te blijven leven.”– Fiona Valpy

Kijk voor nog meer recensies op boekenblog indeboekenkast.com

Meer recensies van jolaplus