Soms is het juiste kiezen heel moeilijk!

jolaplus 26 september 2020
Koen heeft een probleem. Hij kan niet kiezen!
Moet hij nu wel of geen zonnebril op zetten?
Een streepjesonderbroek of een stippeltjesonderbroek aantrekken?
Wel of niet de lamp aan met slapen?
Koen weet het niet. Nu hij bijna jarig is, heeft hij een extra probleem. Want hoe moet hij nu het juiste cadeau kiezen uit al dat moois? Dan weet hij opeens wat hij gaat vragen! Een hond! Maar tja, er zijn zoveel leuke honden, welke moet hij nu kiezen?

Het verhaal uit dit prentenboek is vast heel herkenbaar. Een kind dat nooit kan kiezen! Dit “probleem” hebben heel veel kinderen (en grote mensen). Maar soms is het juiste kiezen ook heel moeilijk!

Lou Peacock heeft met Koen kan niet kiezen een heel leuk en grappig verhaal geschreven. Het is haar gelukt om te laten zien dat er zoveel keuze is, maar ook dat je soms de verkeerde keuze maakt. De tekst is zeer geschikt voor jonge kinderen en het leest prettig voor.
De illustraties zijn van Nicola Slater. Deze zijn pagina vullend en passen goed bij het verhaal, omdat ze het verhaal uitbeelden. Er valt heel veel te zien voor de kinderen, dus neem goed de tijd voordat je verder leest.
De oorspronkelijke titel is Charlie Chooses. Ik vind het bijzonder dat in het oorspronkelijke boek ervoor is gekozen om Charlie’s naam op de cover te plaatsen, terwijl in het Nederlands voor Koen is gekozen. Charlie kiest had namelijk ook heel goed bij het verhaal gepast.

Ik heb dit prentenboek samen met mijn dochter (5) bekeken en aan haar voorgelezen.
Annechien: “Ik vind dit een heel leuk boek. Ik snap Koen wel, want soms kan ik ook niet kiezen. Ik zeg dan: Ik kies voor die, nee ik kies voor die!”
“Ik vind het grappig dat Koen een hond wil voor zijn verjaardag. Ik wil ook wel een hond. Of kies ik toch voor een cavia? Ik ga hem in elk geval wel Charlie noemen, net als in het boek! Of toch anders?”

Ik moest erg lachen om Annechien. Nadat we een boek hebben gelezen, vraag ik altijd wat ze ervan vond en bovenstaand gesprekje voerde ze echt. Ze heeft het verhaal dus heel goed begrepen! Ik heb het prentenboek een aantal keer voorgelezen. Soms las ik in plaats van Koen haar naam voor, dat was extra pret.
Ik vind het prentenboek er mooi verzorgd uitzien. De illustraties zijn erg aantrekkelijk om naar te kijken. En dat er ook nog een mooie “les” in verwerkt is, maakt het helemaal compleet. Alleen hoop ik toch dat Annechien niet ook voor een hond gaat kiezen. Dan maar liever die cavia, of toch maar niet?

Wij waarderen dit prentenboek op 5 sterren.

Kijk op boekenblog indeboekenkast voor nog meer leuke recensies.

Meer recensies van jolaplus