Een typische Varg Veum thriller

Joseph Van den Houte 29 december 2019
De boeken van Gunnar Staalesen rond zijn speurder Varg Veum zijn in het Nederlands slechts gedeeltelijk vertaald...en dan nog niet altijd in de volgorde van verschijnen.
'Grote Zus' (Storesoster) zou de twintigste in deze reeks zijn.

Wanneer Varg Veum een nieuwe klant krijgt, blijkt dit zijn halfzuster te zijn. Ze is op zoek naar haar peetdochter, die al een tijdje spoorloos is. De politie steekt er weinig tijd in; ze gelooft eerder dat het meisje er met een vriend vandoor is.
Wat Varg Veum een niet zo moeilijke klus lijkt, blijkt hem echter snel in een duistere wereld van misdaad en gewelddadige motorbendes te brengen.

'Grote Zus' is een typische Varg Veum thriller.
Ook hier geen grote actie scenes of nagel bijtende spanning en cliffhangers.
Bij Gunnar Staalesen draait alles rond de interacties tussen zijn hoofdpersonages, waarbij Varg Veum geduldig de waarheid tracht te achterhalen. Zijn karakters zijn levensecht met hun positieve en negatieve kanten.
Zoals steeds bij Gunnar Staalesen proef je ook hier de sfeer van Bergen en zijn omgeving.

Toch is dit boek mij wat minder bevallen dan de vorige, die ik gelezen heb (cfr. mijn recencies).
Vandaar maar drie sterren.

Meer recensies van Joseph Van den Houte