Mooie uit de reeks rond Camilleri's speurder Salvo Montalbano

In een vakantievilla, gehuurd door vrienden van Salvo Montalbano, wordt in een onderaards gedeelte het lijk gevonden van een jong meisje. Uit onderzoek blijkt dat ze al zes jaar dood is. Montalbano staat dan ook voor een raadsel. Wanneer blijkt dat ze vlakbij woonde vermoedt hij een verband met bepaalde gebeurtenissen tijdens de bouw van de villa.

'Verstikkende zomerhitte' is weer een typische politiethriller van Andrea Camilleri rond zijn speurder Salvo Montalbano.
Eigenlijk kan ik hier in grote lijnen herhalen wat ik in eerdere recensies daarover heb geschreven.
Salvo Montalbano, de eigenzinninge speurder die lak heeft aan de bureaucratie en die zijn oversten niet echt in zijn hart draagt. Met een grote liefde voor lekker eten en vrouwelijk schoon, waaraan hij ook in dit boek niet ontsnapt.
Geduldig tracht hij de drijfveren van de belangrijkste tegenspelers te ontcijferen en zo tot de waarheid te komen.
Actie scènes zijn er nauwelijks, wel vaak mooie dialogen in een vlotte verhaalstijl, doorspekt met de gebruikelijke humoristische momenten.
De loden hitte en zijn impact op het functioneren van Montalbano bepalen hier mede het verhaal.

Een verdiende vier sterren voor de Italiaanse Simenon.

Meer recensies van Joseph Van den Houte