Spanning tot op het einde

Juanita 18 juli 2019
Retour Spitsbergen start in Londen waar inspecteur Jack Pelham en brigadier Steve Wilkinson een lugubere ontdekking doen en dit verder willen onderzoeken. Hiermee wordt door Pepper Kay meteen de toon gezet. Spanning, gruwelijke details, mijn nieuwsgierigheid was in ieder geval gewekt.
Van Londen gaat het naar Moskou waar we de 25-jarige Kirill leren kennen. Hij ligt na een ski-ongeval in het ziekenhuis. Wanneer zijn vader Ivan Sirotkin, een vooraanstaand kunsthandelaar, op bezoek komt blijkt dat hun band niet heel erg goed is. Ivan wil dat Kirill zijn kunsthandel verderzet en om hun band te versterken stelt hij voor om samen naar Spitsbergen te trekken. Het tij lijkt te keren.
Na de verhaallijn van Kirill is deze van Jeremy aan de beurt, zijn verhaallijn start met een bizar auto-ongeluk waardoor ook hier je nieuwsgiergheid geprikkeld wordt. Na een blinde darmoperatie waar in het ziekenhuis de meest vreemde dingen gebeurden komt Jeremy per toeval in contact met oud klasgenoot Vincent, van wie hij het voorstel krijgt om samen een zeilboot over te brengen van Spitsbergen naar Nederland. Jeremy beslist om samen met vriendin Annet dit avontuur aan te gaan en ze vertrekken naar Spitsbergen. Voorafgaand aan de zeiltocht willen ze nog “the Russian trail” doen, een tocht langs gletsjers en een prachtige natuur, startend in Longyearbyen en eindigend in Barentzburg, waar Vincent hen in de zeilboot zal opwachten. Tijdens de trail, die overigens niet zonder gevaren is, leren we ook gids Anwar en het koppel Carl en Rachel kennen. Wat begint als een mooi avontuur wordt voor Jeremy een ware nachtmerrie die ook op de boot niet stopt en waar niets of niemand nog is wat het lijkt.
Pepper Kay is vooral gekend van het sci-fi genre waarin ze al 7 boeken schreef. Met haar 8ste boek Retour Spitsbergen waagde Pepper Kay zich voor het eerst aan het thrillergenre. En hiermee is ze meer dan geslaagd! Het boek is zodanig geschreven dat je je in Spitsbergen waant, de kunstwerken, eigenlijk het hele decor zie je als het ware voor je. Hier en daar zijn er misschien wat teveel toevalligheden en onwaarschijnlijkheden, maar toch slaagt ze erin om de spanning er voortdurend in te houden en de lezer op het verkeerde been te zetten. Mij heeft het in ieder geval niet gestoord. Mede door de korte hoofdstukken en de cliffhanger aan ieder einde las ik het boek in sneltempo uit en krijgt het van mij dan ook 4 welverdiende sterren.

Meer recensies van Juanita