Dagfrid... stoer en eigenwijs

Jufelsie 03 april 2024
Kijk ze eens ‘stoer’ op de voorkant van dit boek staan. Dit is Dagfrid, een Vinkingmeisje. Van haar moeder heeft ze leren vlechten, naaien en ze weet hoe ze een vis moet drogen. Odalrik is haar broer en Dagfrid is een tikkeltje eigenwijs. Ze gaat er graag op uit en problemen die ze tegenkomt lost ze zelf op. Drie avonturen zijn nu gebundeld in dit boek Dagfrid – Het eigenwijze Vikingmeisje. De verhalen zijn geschreven door Agnés Mathieu-Daude.
In het eerste hoofdstuk leren we Dagfrid beter kennen. Ze heeft twee vlechten en in plaats van een jurk draagt ze het liefst een broek. Dagfrid houdt niet van vis en op een dag besluit ze op zoek te gaan naar een plek waar je iets anders kunt eten. Met een zelfgebouwde boot komt ze aan bij een eiland, waar schapen worden gehouden. In het tweede deel ontdekken we de verschillen tussen Dagfrid en haar broer Odalrik. Hun ouders hebben beloftes gedaan, die van invloed zijn op de opvoeding. In het laatste deel vraagt Dagfrid om een huisdier. Immers Vikingen hebben een heleboel goden en godinnen, die allemaal een heleboel huisdieren hebben. Haar moeder werkt niet mee. Dan vlucht Dagfrid naar oma Elsa. Daar ontdekt ze tussen de sla een diertje wat ze niet kent. Het is een slak! Dit wordt haar huisdier.
Dagfrid – Het eigenwijze Vikingmeisje is een leuk boek voor kinderen die geïnteresseerd zijn in andere bevolkingsgroepen en/of geschiedenis. We krijgen een kijkje in het leven van Vikingen. Zij houden van vis en wonen in turfhuizen. De vrouwen vlechten en naaien jurken. De mannen plunderen en spelen bierkroezen. Dagfrid is eigenwijs en wil niet altijd meegaan in deze gewoontes. Dit zorgt soms voor grappige situaties. Zo denken andere meisjes dat ze een jongen is en wanneer ze voor een banket moet zorgen weet ze daar Odalrik voor te strikken.
De verhalen zijn geschreven vanuit het ik-perspectief. Een leuk detail is dat elk avontuur begint met de opmerking dat ze haar naam verschrikkelijk vindt en dat ze niet van vis houdt komt meerdere keren terug.
Verspreid in de tekst vinden we prachtige illustraties. Deze zijn getekend door Olivier Tallec. Ze zijn kleurrijk en sfeervol. Hij weet het gevoel van Dagfrid haarfijn vast te leggen in haar gezicht. We herkennen de emoties en er is begrip.
Inmiddels is het tijdperk van de Vikingen voorbij maar met Dagfrid – Het eigenwijze Vikingmeisje gaan we even terug naar deze tijd. Een aanrader!

Ps. Inmiddels is het thema van de Kinderboekenweek 2024 bekend: Lekker eigenwijs. Dagfrid – Het eigenwijze Vikingmeisje is een titel die hier zeker onder valt.

Meer recensies van Jufelsie