De breedbekkikker

Jufelsie 19 maart 2024
‘Ik ben een breedbekkikker en ik eet vliegen,

De breedbekkikker is een prachtig pop-up boek van Keith Faulkner. Zodra je het boek openslaat kijk je al in zijn grote, brede bek. Hij is dol op vliegen en wil graag weten wat andere dieren eten. Ga samen met de breedbekkikker op pad en ontmoet verschillende dieren totdat je oog in oog staat met een alligator. Die is dol op … breedbekkikkers.
De breedbekkikker is een prentenboek voor jonge kinderen. De knipogende breedbekkikker nodigt de kinderen direct uit. Wanneer hij op pad gaat, herhaalt hij zijn zinnen: ‘Ik ben een breedbekkikker en ik eet vliegen. Wat eet jij zoal…’ De kinderen pikken dit snel op en doen enthousiast mee. We maken kennis met een vogel, een muis en een alligator. Bij het laatste dier stijgt de spanning. De alligator eet breedbekkikkers en laat zijn scherpe, witte tanden zien. Gelukkig is de breedbekkikker slim en met een grote plons ontsnapt hij.
De illustraties zijn van Jonathan Lambert. Hij heeft vooral felle kleuren gebruikt. Wanneer we een blad omslaan worden we elke keer verrast met iets dat vanaf de pagina opspringt. Het trekt de aandacht en laat de ‘dieren’ tot leven komen. Een lange plakkerige tong, een snavel of een snoet. De laatste afbeelding is fantastisch. Een PLONS en een grote pop-up verschijnt!
Het verhaal inspireert leerkrachten en/of ouders om met kinderen de zin ‘Wat eet jij zoal?’ af te maken. Het prikkelt hun fantasie en breidt de woordenschat uit. Je kunt het zelfs moeilijker maken door er een voorwaarde aan te koppelen bijv. noem een fruitsoort of het is broodbeleg.

De breedbekkikker hopte voort
heb jij zijn avontuur al gehoord?
Hij ontsnapte aan een alligator, een gevaarlijk dier,
zijn verhaal staat gedrukt op papier.

Meer recensies van Jufelsie