Logeert Sinterklaas bij Anouk?

Jufelsie 24 november 2022
Jippie, het boek De kleren van Sinterklaas is in een nieuw jasje gestoken. Het verhaal is in 1979 geschreven door Paul Biegel. Elk jaar kon ik het in de bibliotheek lenen. Nu ligt het prachtige prentenboek voor me. Ik kan niet wachten om dit verhaal voor te gaan lezen in mijn groep.
Op de speelplaats vertelt Anouk opgewonden dat Sinterklaas bij haar komt logeren. In de logeerkamer bij haar thuis staat een grote koffer met zijn kleren erin. Ze heeft er stiekem ingekeken. Niemand gelooft haar. Toch blijft Anouk volhouden en kan ze zelf bijna niet slapen van de spanning. Waar de kleren van Sinterklaas zijn, daar is hij zelf toch ook!
De kleren van Sinterklaas is een spannend verhaal om na de intocht van Sint voor te lezen. Elk jaar komt Sinterklaas naar Nederland. Inmiddels slaapt hij veel in het Pietenhuis. Maar het zou zomaar kunnen dat Sinterklaas bij iemand logeert. Hij rijdt immers op zijn schimmel het hele land door.
Welke reacties geven de kinderen op het verhaal van Anouk? Geloven ze haar?
Wat zouden zij ervan vinden wanneer Sint bij hen zou komen logeren? Mooie vragen om met kinderen in gesprek te gaan.
Misschien kun je op school een kamer voor hem inrichten en wellicht vind je daar de volgende dag zijn koffer!
Deze keer zijn de illustraties van Sanne te Loo. De voorkant maakt al indruk. Sint die op zijn schimmel, in de nacht, door de staat rijdt. Heel statig en niemand ziet of hoort iets. Ook de overige tekeningen zijn heel sfeervol. Met kleine potloodtekeningen, tegen een roze achtergrond laat ze op een mooie manier zien, wat er eerder in het huis van Anouk plaatsvond. Daarnaast lees je de emoties van de kindergezichten af. De spanning op het gezicht van Anouk en het ongeloof bij haar klasgenoten. Zelfs de ouders tonen wat lichaamstaal.
De kleren van Sinterklaas is een klassieker, maar o zo mooi. Blij dat hij nu in mijn boekenkast staat.

Meer recensies van Jufelsie