Een verhaal wat we graag delen!

Jufelsie 27 maart 2024
Mijn ouders zeiden op een ochtend vroeg
toen iedereen nog z’n pyjama droeg:
‘Kom bij ons in bed, er is plek genoeg.
We willen een nieuwtje delen.’

In het prentenboek Ik wil echt wel delen krijgt de hoofdpersoon het nieuws te horen dat de familie binnenkort wordt uitgebreid met een broertje/zusje. Ze is ontzettend blij maar wanneer de baby wordt geboren, beseft ze dat ze alles moet gaan delen. Zodra ze haar kleine broertje ziet, smelt ze ‘wij gaan mooie momenten delen!’ Maar de kleine spruit eist veel aandacht op en ze ziet dat haar ouders de aandacht niet kunnen verdelen. Is delen dan echt zo moeilijk?
Ik wil echt wel delen van Simon Philip is een hartverwarmend verhaal met grappige situaties die heel herkenbaar zijn voor kinderen. Delen is voor kinderen best moeilijk en in dit verhaal wordt dit op een mooie manier uitgelicht. Het is niet alleen spullen delen maar ook aandacht verdelen. Vanaf het begin zijn de kinderen betrokken. Het verhaal past helemaal in de belevingswereld van jonge kinderen. Het is op rijm geschreven en dat leest prettig voor. De tekst is in een mooi lettertype gedrukt. Af en toe is een woord vetgedrukt. Hier wordt tijdens het voorlezen de nadruk op gelegd. Tijdens het voorlezen wordt er regelmatig gegniffeld. De kinderen vinden het grappig dat er o.a. onder de tafel gesnoept wordt en dat de hond uiteindelijk wordt gedeeld. De illustraties van Lucia Gaggiotte sluiten perfect aan. Ze zijn kleurrijk, laten heel goed het gevoel van de hoofdpersoon zien en lokken reacties van de kinderen uit. Het biedt gelegenheid om even het verhaal stil te leggen en met elkaar te praten over wat we zien. Het prikkelt de kinderen om oplossingen te bedenken. Dit boek past dan ook perfect bij activiteiten rondom de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Het prentenboek Ik wil echt wel delen wil ik graag met jullie delen. Een verhaal wat tevens goed bruikbaar is, wanneer er in de klas een kind een broertje of zusje krijgt.

Meer recensies van Jufelsie