M'n opa zetten we in het zonnetje!

Jufelsie 10 mei 2024
Annie M.G Schmidt is een icoon. Wie kent haar niet? Ze heeft zoveel prachtige verhalen en liedjes geschreven. Elk jaar vieren we haar verjaardag, 20 mei met een speciale Annie M. G. Schmidtweek. Dit jaar, 2024 is het thema ‘Zing een lied’.
Noëlle Smit heeft opnieuw een van haar liedjes uitgekozen en daar nieuwe tekeningen voor gemaakt. M’n opa is een prachtig boek geworden. Eerder verschenen Dikkertje Dap en Mijn tante en mijn oom die wonen in een eikenboom.
M’n opa is een bekend lied. Wie dit lied begint te zingen krijgt al snel een aantal zangers er bij. Het is een vrolijk lied, op rijm, dat bestaat uit enkele coupletten en een refrein. Het onderscheid is goed te zien. Het refrein is, in een mooie prent, op een pagina gedrukt. Kinderen pikken dit refrein snel op en zingen enthousiast mee.
Opa is een geweldige man. Hij verzint de leukste spelletjes en speelt dan voor kok of leeuwentemmer. Gaat samen met zijn kleinzoon naar het strand en het ijs. Het plezier straalt er van af. Het lied is speciaal voor hem, zo wordt hij in het zonnetje gezet.
De illustraties van Noëlle Smit zijn vrolijk en kleurrijk. Ze beelden uit, wat in het lied gezongen wordt. Opa is duidelijk herkenbaar. Hij draagt een bruine jas met bijpassende pet. Zijn kleinzoon heeft blonde haren. We zoeken hem snel op, wanneer hij tussen de andere kinderen staat.
De spelletjes die opa speelt, inspireert jonge kinderen. Zij imiteren het spel en vervolgens zijn ze zo creatief en gebruiken ze hun fantasie om dit spel uit te breiden. Het stimuleert de taalontwikkeling en het samenspel.

M’n opa, m’n opa voor hem zing ik dit lied,
zodat hij weet, dat ik van zijn aanwezigheid geniet!

Meer recensies van Jufelsie