Ga mee op avontuur met Siemon

Jufelsie 23 maart 2024
Siemon is een zeemeeuw. Met een aantal andere meeuwen rust hij uit op een grote rots. Wanneer ze vertrekken, verliest Siemon ze uit het oog. Ze riepen met z’n allen: ‘naar links’. Siemon weet alleen niet het verschil tussen links en rechts. Hij vliegt de verkeerde kant op. Om de andere meeuwen terug te vinden vraagt hij hulp. De eerste die hij tegenkomt is Zeeleeuw. Deze Zeeleeuw heeft niemand gezien en stuurt Siemon naar Walvis. Hiervoor moet hij twee keer naar recht bladeren en de borden blijven volgen. Siemon komt bij Walvis, maar is daar niet veilig. Walvis stuurt hem naar de pinguïns, door één keer naar links te bladeren. Siemon vervolgt zijn reis en ontmoet verschillende dieren, die hem advies geven. Wij helpen Siemon, door steeds het aantal bladzijdes naar links of naar rechts om te slaan. De dieren vertellen wat we moeten doen en we volgen de borden. Vindt Siemon de andere zeemeeuwen terug?
Siemon naar rechts is een interactief prentenboek geschreven door Nicole van Brummelen. Het is haar eerste prentenboek en wat voor één…?
Jonge kinderen vinden het soms best moeilijk om links en rechts uit elkaar te houden. Siemon, de zeemeeuw kan hen hierbij helpen. Tijdens het lezen van dit avontuur helpen de kinderen hem door steeds een aantal bladzijdes naar rechts of naar links te bladeren. Ze zijn betrokken, hebben plezier en leren op een speelse wijze de begrippen. Samen met Siemon komen ze in verschillende situaties terecht. In het water, aan de andere kant van de wereld, in een grot, in de ruimte en we gaan terug in de tijd van de dinosaurussen. De illustraties spelen hierbij een belangrijke rol. Ze zijn sfeervol en laten ons het avontuur echt beleven. Zodra we in de grot zijn, is alles zwart en wanneer Siemon aan de andere kant van de wereld is mogen we het boek meedraaien. Aan de stand van Siemons ogen kunnen we zien hoe hij zich voelt. We helpen hem graag en wanneer we door het putdeksel naar boven klimmen, denken we dat we ze gevonden hebben. Helaas, het zijn duiven. We voelen de intense teleurstelling en schrikken door een mopje vogelpoep! Met nog een keer naar rechts bladeren, vinden we de zeemeeuwen terug.
Voor jonge kinderen zijn de richtingsborden een fijn hulpmiddel. Ze geven heel goed aan wat ze mogen doen. Jonge kinderen kunnen zo heel zelfstandig het boek doorbladeren en het verhaal navertellen.
Siemon naar rechts is een boek van de bovenste plank. Een aanrader om in je groep of thuis samen met je kind te lezen. Een speels avontuur waarbij de begrippen rechts en links flink geoefend worden.

Meer recensies van Jufelsie