Musthave voor verhalenliefhebbers

Jufwillemijnopallstars 11 september 2019
Op de achterzijde van het boek staat het boek in drie woorden uitgelegd: vriendschap, legende en hartverwarmend. Ik zal het verhaal dan ook beschrijven aan de hand van deze drie woorden.

Vriendschap

Nan is al vijf jaar alleen, althans zo voelt ze zich. Ze heeft geen keuze om te blijven werken voor de verschrikkelijke Wilkie Crudd. Haar eerste vriend, De Veger, heeft haar iets speciaal gegeven, al weet zij nog niet wat dat precies is. Het is een roetje, dat eigenlijk altijd warm aanvoelt. Wanneer Nan uit een schoorsteen wordt gebrand, komt het roetje tot leven. Dit is het begin van de vriendschap tussen Nan en Charlie. Charlie is niet zomaar iemand, hij is een golem.

Legende

Achter in het boek wordt uitgelegd wat waarheid en wat fictie is in het verhaal. Golems komen alleen voor in legende’s. De bekendste is de onofficiële mascotte van Praag. Dit verhaal voelt ook als een volksverhaal, een legende. Alles in het boek voelt namelijk heel echt. Het wordt zo omschreven dat je je zelf ook waant in Londen.

Hartverwarmend

De vriendschap tussen Nan en Charlie is hartverwarmend. Ze zorgen voor elkaar. Nog meer personages in het boek zijn hartverwarmende mensen. Nan en Charlie staan niet alleen in hun strijd tegen de schoorsteenveger meesters. En dan vooral Wilkie Crudd. Iedereen denkt dat Nan dood is, maar Wilkie Crudd gelooft het niet en doet er alles aan om Nan te vinden. De vrienden van Nan beschermen haar goed.

De Veger is een mooi verhaal dat een plekje verdient in zoveel mogelijk boekenkasten in Nederland en de rest van de wereld. Ik vond het heel leuk om dit boek in een leesclub te lezen en ik raad jullie aan om de andere boeken die Billy Bones uitgeeft ook te lezen, het zijn stuk voor stuk pareltjes.

Meer recensies van Jufwillemijnopallstars