Veel details, goede start

Jufwillemijnopallstars 24 september 2020
Helende Bladeren is het eerste deel in de serie Het Laatste Drakenei. Je leert de personages goed kennen. Elk hoofdstuk lees je vanuit het perspectief van een ander personage. Dit zijn meer perspectieven dan de drie hoofdpersonages die in de flaptekst worden benoemd.

In het begin moest ik heel erg wennen aan de schrijfstijl. Het zijn korte zinnen, maar wel duidelijk en de wereld wordt tot in de details beschreven. De world-building vind ik dan ook echt een pluspunt van dit boek. Ook moest ik wennen aan de hoeveelheid personages. Na een tijdje had ik wel door hoe de personages met elkaar in verbinding stonden, of hoe zij uiteindelijk zouden moeten samenwerken.

Zoals in zoveel boeken heb je personages die jou aanspreken en personages die je wel kunt wurgen. Het personage Cieri vond ik heel erg interessant en ik hoop in de volgende boeken meer over haar te weten te komen. Aster kwam voor mij heel sterk over en haar stukken spraken mij ook het meeste aan in het boek. Zij neemt soms iets te snel een besluit, maar denkt toch wel overal over na.

Zoals ik al eerder zei, wordt de opbouw van de wereld goed besproken. De stukken waarin spannende gebeurtenissen waren, waren helaas steeds snel voorbij. Ik had het fijner gevonden als deze spannende stukken nog uitgebreider waren geschreven en een paar cliffhangers op het einde van hoofdstukken hadden het verhaal nog beter gemaakt. Het boek voelde daarnaast meer als een middle grade dan als een young adult, maar dat maakte het verhaal niet minder leuk.

Dit boek is zeker een aanrader voor drakenliefhebbers. Ik kan me voorstellen dat op iedere pagina wel het woord draak is gevallen (haha). De hele wereld en het geloof in de draken was eerst wat vreemd voor mij, maar hoe verder het boek vorderde hoe duidelijker alles werd.

Meer recensies van Jufwillemijnopallstars