Belangrijk thema

Allereerst wil ik zeggen dat Instagirl een boek belangrijk is voor alle pubermeisjes in Nederland. Het is leerzaam: het toont je gevaren en oplossingen.

Isabelle, of Isi, heeft het moeilijk. Haar ouders gaan scheiden en dat niet alleen. Haar vader verhuist meteen naar Tokio. Het roer moet om. Isi haalt al haar kleren uit haar kast, besteld online voor 600 euro nieuwe kleding, ze gebruikt video’s van Nikkie Tutorials voor haar nieuwe make-up look en is helemaal klaar voor de nieuwe schooldag. Die verloopt niet helemaal zoals gepland. Maar ze krijgt hulp uit onverwachte hoek: Kim. Kim lijkt wel uit een modeblad te zijn gestapt. Isi wil het ook en volgt de adviezen van Kim.

De adviezen van Kim hebben wel gevolgen. Isi spreekt niet meer af met haar oude vrienden, heeft veel ruzies met haar moeder en nog het meest ingrijpende: ze eet bijna niks meer. Haar moeder probeert op allerlei manieren in te grijpen, maar Isi is helemaal in de ban van Kim. Ze blijft in Kim geloven, wat die ook tegen haar zegt.

Instagirl is een boek echt speciaal voor pubers. Soms voelde ik me er een beetje te oud voor. Social media is niet zonder gevaar en in dit boek wordt duidelijk wat de gevaren kunnen zijn en hoe je ze kunt oplossen. Het was hier en daar wat voorspelbaar, maar soms is dat ook wel fijn.

Ik wil Uitgeverij de Fontein bedanken voor het opsturen van dit recensie-exemplaar.

Meer recensies van Jufwillemijnopallstars