Spannend tot de laatste bladzijden

Ik ben altijd in voor Scandinavische thrillers, dit zijn mijn favoriete thrillers. Van Horst en Enger had ik beide nog niks gelezen, dus dit was compleet nieuw voor mij. Het stelde niet teleur! Rechercheur Alexander Blix en blogger Emma Ramm vormen een vreemd duo, maar ze hebben veel aan elkaar.

Het boek is geen moment saai, ruim 400 pagina’s wordt de spanning vastgehouden. Je leest afwisselend vanuit Blix en Ramm en dat leest heel fijn. Zo leer je de situatie vanuit twee kanten kennen. Ook leer je de personages langzaamaan kennen, doordat ze zich blootgeven aan andere personages. Je komt als lezer vanzelf achter allerlei geheimen.

Een typisch Scandinavische thriller heeft een chagrijnige rechercheur als hoofdpersoon, dat klopt hier ook, maar hij wordt ondersteund door een totaal ander personage wat het boek heel levendig en realistisch maakt. De relatie tussen de hoofdpersonen lijkt op het eerste gezicht heel oppervlakkig, maar dat verandert langzaam.

Niet alleen wordt er aandacht besteed aan de zaak waar ze aan werken, ook de persoonlijke levens van Blix en Ramm komen aan bod. Voor Blix wordt het op het einde ook wel heel persoonlijk en spannend.

Het boek heeft dus constante spanning, de hoofdpersonages komen realistisch over en de dader kwam uit een onverwachte hoek. Ik zou dit boek zeker aanraden voor mensen die houden van Scandinavische thrillers, maar ook andere thrillerliefhebbers zullen hiervan smullen!

Meer recensies van Jufwillemijnopallstars