Ledland

Het is het jaar 2119 en Quinn is altijd al nieuwsgierig geweest naar wat er buiten de Firewall en Ledland is. Volgens koning Raff is er buiten Ledland alleen maar gevaar.

In Ledland komen aan de lopende band nieuwe gadgets uit. Iedereen wil altijd het nieuwste model van alles hebben. Quinn is tevreden met wat hij heeft en wat gewoon werkt, het nieuwste model is niet nodig vindt hij. Als Quinn op het Donkere Web ontdekt dat het buiten Ledland helemaal niet gevaarlijk is, wordt hij heel nieuwsgierig. Met hulp uit onverwachte hoek gaat hij op onderzoek uit.

Quinn en Lies zijn de hoofdpersonages in dit boek. Je leest afwisselend hun perspectieven en soms een ander personage tussendoor. Aangezien Quinn en Lies al snel allerlei dingen samen doen, is er weinig verschil tussen hun perspectieven. Toch weet Gerinda Kappert je zo nieuwsgierig te maken, dat je graag door wilt lezen. De personages Quinn en Lies leer je het beste kennen.

Voorbij de Firewall is een dystopische young adult waarin veel technologie voorkomt. Door de woordkeuzes van de auteur, weet je wel meteen wat er wordt bedoeld. Zoals e-step en e-boek.

Gerinda heeft dit boek zelf uitgebracht en je kunt het kopen via haar webshop. Het verhaal bevat hier en daar (type)foutjes, maar het spannende verhaal zorgt ervoor dat je daar niet afgeleid door raakt.

Voor alle lezers van dystopische YA is dit boek een aanrader! Ook voor jongeren die geïnteresseerd zijn in technologie kan dit boek een succes zijn. Ik heb het in ieder geval met veel plezier gelezen!

Meer recensies van Jufwillemijnopallstars