Realiteit vreemder dan fictie

K3V1N 20 mei 2022
Over dit verhaal van Hiroo Onoda had ik al eens eerder gehoord. Een soldaat in de jungle die ervan overtuigt is dat de tweede wereldoorlog nog steeds gaande is na te zijn geeindigd. Werner Herzog heeft deze bijzondere man met ongekend doorzettingsvermogen mogen interviewen over zijn dagen in de jungle van het eiland Lubang in de Filipijnen.

Er word in redelijk grote lijnen verteld wat zich allemaal heeft afgespeeld op het eiland. Van de dagen dat hij met een groepje rondzwierf, tot de dagen dat hij uiteindelijk alleen overblijft. Van de pogingen van de alliantie om hem zo ver te krijgen uit de jungle te laten komen tot het uiteindelijke succes van de avonturier Norio Suzuki die het wel lukt.

Hiroo Onoda is trouwens niet de enigste overgebleven soldaat die nog actief handelde na de oorlog terwijl deze voorbij was, maar misschien wel de bekendste. Een zoektocht op google zal je al gauw in een "rabbit-hole" doen belanden met interessant leesvoer.

Een geslaagd kort boekje met een bijzonder interessant verhaal. Een aanrader!

Meer recensies van K3V1N