Verbijsterende realiteit

Karin Hazendonk 20 juni 2020 Auteur
3 oktober: Sjaak laat niets aan het toeval over. Alles heeft hij uitgestippeld. Totdat hij Janine ontmoet en ontdekt dat in een relatie niet alles verloopt zoals gepland. Het 'Ik zal je krijgen' wordt met de dag sterker in zijn hoofd. Op 3 oktober neemt hij een cruciale beslissing. Zal zijn droom waarheid worden?

Het is nogal bijzonder om je eigen leven in een aantal psychologische thrillers te stoppen. Na het lezen van 3 oktober – Ik zal je krijgen, bleef ik een tijdje verbijsterd achter. Dit is meer dan een mens kan dragen en het werd me weer eens duidelijk dat de werkelijkheid vele malen gruwelijker kan zijn dan een fictief verhaal.

Sjaak weet wat hij wil en dat zal hij hebben. Sjaak heeft altijd gelijk, Sjaaks wil is wet en iedereen dient zich daaraan te houden. Sjaak doet nooit iets verkeerd.
Dat ondervindt Janine zodra ze met hem is getrouwd. Voor hun huwelijk was hij een attente man, maar dat veranderde snel.
Hij ontpopt zich tot een ware tiran die er alles aan doet om Janine te onderdrukken. Familie en vrienden worden geweerd. Janines leven moet alleen om hem draaien. Als ze weigert, grijpt hij naar zwaardere middelen om haar te laten luisteren.

Leven met een narcist. Er zijn er goddank maar weinig die werkelijk weten wat dat betekent. Voor de buitenwereld (meestal zijn eigen vrienden) is hij de geweldige kerel, de joviale man, altijd in voor een biertje en een gezellige avond. Wat er achter gesloten deuren gebeurt, blijft voor iedereen verborgen.
Anya heeft op een indringende manier beschreven hoe zo’n leven eruitziet. Er wordt al snel geroepen dat iemand (meestal een man) een narcist is, maar als je werkelijk wil weten hoe het eraan toegaat, lees dan de boeken van Anya van der Gracht.

Een boek dat je niet zomaar loslaat. Een beoordeling geven aan een verhaal waarvan je weet dat dit zich in werkelijkheid heeft afgespeeld, vind ik moeilijk. Voor de wijze waarop Anya ons deelgenoot maakt van haar leven is voor mij de volle 5* waard.
Dank je wel, Anya voor het schrijven van jouw verhaal.

Meer recensies van Karin Hazendonk