Slaap maar zacht ... of niet?

Karin Hazendonk 25 augustus 2021 Auteur
De auteur:
Linda Jansma heeft inmiddels vijftien thrillers op haar naam staan, waaronder de bestsellers Tweestrijd, Kwetsbaar en Bloedband. Veel van haar boeken ontvingen nominaties en prijzen.

Flaptekst:
Als je wakker wordt, begint je nachtmerrie
Op de IC-afdeling waar verpleegkundige Maud werkt, ligt een man in coma. Niemand weet wie hij is. De rechercheur die belast is met het onderzoek, regelt een item over de onbekende man in Opsporing Verzocht, waarna een getuige zich meldt. Maar voor deze vrouw gehoord kan worden, overlijdt ze.
Als er dan ook nog eens onverklaarbare dingen op de afdeling gebeuren, begint Maud te vermoeden dat iemand haar patiƫnt dood wil. Maar wie? En waarom?

Mijn leeservaring:
Het boek kent twee verhaallijnen, de onbekende comateuze man, die Tom wordt genoemd en het verhaal van Maud en haar kinderen Finn en Tara.
Als Maud haar nachtdienst draait, komt er een nieuwe medewerkster op de afdeling, de Italiaanse Caristiena. Een gesloten, jonge vrouw die weinig over haar thuisland kwijt wil. Door middel van flashbacks komt de lezer meer te weten over het leven van Caristiena en haar broer Mattia.
Het onderzoek naar de identiteit van de onbekende man rust op de schouders van rechercheurs Richard en Eefje. Richard is na de dood van zijn vrouw een in zichzelf gekeerde man.
Het onderzoek blijft stagneren, alsof iemand moedwillig het onderzoek saboteert. Maar wie?
Finn, de zoon van Maud heeft zijn eigen problemen, waar hij uiteindelijk met zijn zus Tara over praat. Niemand mag er iets van weten, hij wil alles zelf oplossen, maar of hij dat kan?

Linda Jansma wist mij te boeien met dit boek. Een vlot geschreven boek, dat uitnodigde om verder te lezen. De personages waar het verhaal om draait, zijn goed uitgewerkt. De beschrijving van de diensten op de IC-afdeling werden goed beschreven.
Hier en daar schuurde wel de geloofwaardigheid inzake het reilen en zeilen op een IC-afdeling, maar dat wordt in het nawoord verklaard en kan ik als lezer mee leven.
Dit boek is 4 sterren zeker waard.

Meer recensies van Karin Hazendonk