Alles onder controle

Karin Hazendonk 29 februari 2020 Auteur
Tim Turner krijgt na zijn afstuderen een droombaan aangeboden bij IT-bedrijf The Keeler Company in Washington. Letterlijk een droom, want naast een luxe appartement, ontvangt hij een enorm salaris en maakt hij heel snel promotie. Hij hoort bij de top van Keeler.
Toch zijn er tekenen dat het niet allemaal zo mooi is als het lijkt. De macht van The Keeler Company en dan met name die van Frank Keeler, reikt heel ver. Zo ver dat er mensen spoorloos kunnen verdwijnen. Tim gaat op onderzoek uit.

Al snel is het Tim duidelijk dat zijn onderzoek niet onopgemerkt is gebleven. Zijn leven loopt gevaar, maar dan komt hij in aanraking met een mysterieuze man die zich ‘De Vriend’ noemt.
Het lukt Tim om uit de handen van Frank Keeler te blijven en hij start een nieuw leven met een nieuwe identiteit in Den Haag.
Maar … is zijn leven wel zo veilig?

Mijn leeservaring:
Jens Vern heeft een prettige schrijfstijl. Een stijl die je al snel meeneemt in het verhaal en dat heb ik voornamelijk ervaren in de eerste helft van het boek dat zich in Washington afspeelt. Vern weet goed duidelijk te maken dat er maar een hele dunne lijn zit tussen security en cybercrime. Het is dan ook helemaal niet zo ondenkbaar dat verzamelde data voor de verkeerde doeleinden wordt gebruikt.
Het tweede gedeelte van het boek, wanneer Vern een sprong van twee jaar maakt in het leven van Tim die inmiddels zijn leven in Den Haag heeft, vind ik toch wat minder.
Naar mijn mening zijn er twee belangrijke punten waaraan Vern makkelijk voorbij gaat, namelijk: Het is ongetwijfeld mogelijk om mensen digitaal te laten verdwijnen uit iedere denkbare database. Maar … mensen hebben ook een echt leven. Familie, vrienden en zijn gekend door een tal van mensen. Het tweede punt is de terugkeer van Tim naar de Verenigde Staten. Het feit dat hij reist op een vals paspoort, zou heel misschien nog tot de mogelijkheden behoren, maar hij komt zonder de benodigde papieren/reisdocumenten het land in. Dat vind ik toch wel een punt.
Ik heb het boek met het nodige plezier gelezen en geef dit thrillerdebuut 3,5*

Meer recensies van Karin Hazendonk