Het perfecte derde deel

Karin Hazendonk 01 maart 2021 Auteur
Samenvatting:
Het derde deel in de zeer succesvolle Kraaidorp-reeks. Het jaar 1621. De moeder van de twaalfjarige Colette Zwart wordt op de brandstapel gezet. Colette zweert dat ze wraak zal nemen op de kasteelheer die haar dit heeft aangedaan, maar die kans krijgt ze niet. Ze wordt samen met haar broer Bertus meegenomen door de mysterieuze Maximiliaan. Hij brengt hen naar zijn burcht, ver weg van hun dorp. Daar ontdekken ze wat hun moeder al die jaren voor hen heeft verborgen gehouden, en wie ze in werkelijkheid is. Om haar moeder terug te krijgen, moet Colette gebruik maken van duistere magie. Maar dan vindt ze een lang vergeten tuin, met daarin een mysterieuze bron, die toegang geeft tot het eeuwige leven...

Mijn leeservaring:
Het is Sandra J. Paul opnieuw gelukt om een topper van een verhaal neer te zetten. Mijn verwachting was hoog, de eerste twee delen van de serie heb ik verslonden en het leek me dan ook een enorme opgave om dat niveau voor de derde keer te halen.

In De vergeten tuin gaan we terug naar het verleden, naar de jeugd van Colette en Bertus Zwart en dat bleek de perfecte aanvulling op de voorgaande delen. Met de prettige schrijfstijl die Sandra zo eigen is, neemt ze de lezer mee naar de tijd waarin de zwarte magie van Colette tot ontwikkeling komt.
Waar in het eerste deel (De duistere school) de beweegredenen van Colette onduidelijk waren, wordt dat in De vergeten tuin volledig verklaard en krijg je als lezer meer begrip voor haar beweegredenen.
Wat ik ontzettend knap vind, is dat Sandra in staat is om een derde deel te schrijven dat zowel als eerste boek in de serie gelezen kan worden en als derde boek.
Het verhaal is vooral gebaseerd op keuzes maken. De keuzes die Davina maakt en de gevolgen daarvan.
Het plot staat als een huis. De verhaallijnen komen samen op een uitstekende manier en laat mij weer reikhalzend uitkijken naar het (helaas) laatste deel in de serie.

Naar mijn mening is dit het beste boek uit de serie en Sandra staat weer voor de bijna onmogelijke taak om dat in het volgende deel te overtreffen.

Met dank aan de Thrillers & More leesclub en Hamley Books voor het verstrekken van het recensie-exemplaar.

Meer recensies van Karin Hazendonk