Geweldig debuut

Karin Hazendonk 06 juni 2020 Auteur
De auteur:
Marieke Damen (Doetinchem, 1976) begon tijdens een sabbatical in het buitenland met schrijven. Na diverse publicaties van korte verhalen en twee kinderboeken, maakt ze met Stilleven haar thrillerdebuut.

Samenvatting:
Kunstenares Monica wordt door haar zus Manuela benaderd om een portret van haar te schilderen. De zussen hebben echter twintig jaar geen contact met elkaar gehad. Wat is er gebeurd dat hen uit elkaar heeft gedreven? De demonen uit haar verleden achtervolgen de volwassen Monica nog dagelijks. Of wordt zij werkelijk achtervolgd?
Middels flashbacks leren we de tienjarige Monica en puber Manuela kennen. De meisjes groeien op in een gezin waarin verslaving, geweld en criminaliteit aan de orde van de dag zijn. Schilderen en het lezen van sprookjes houden Monica op de been, evenals de liefde van haar zus. Kunnen ze zich staande houden in een leven waarin het geweld van hun vader een steeds grotere bedreiging vormt?
Stilleven vertelt het verhaal van een jong meisje dat tot waanzin wordt gedreven. Hoeveel kan een kind aan? Wat zou jij doen als je in haar schoenen stond? Zou jij tot het ergst denkbare in staat zijn?

Mijn leeservaring:
Monica en haar oudere zus Manuela zijn in hun jeugd getuige van huiselijk geweld, gepleegd door hun vader, verslaving en worden verwaarloosd door hun ouders. Het werk van hun ouders wordt door de meisjes op school betiteld als zelfstandigen, maar voor de lezer is het duidelijk in welke richting het moet worden gezocht: criminaliteit.
Om aan de tirannie van thuis te ontkomen creƫren de meisjes een veilige plek voor zichzelf. Daar kan Monica haar talent, tekenen en schilderen, naar hartenlust uitoefenen.
Na twintig jaar geen contact te hebben gehad, krijgt Monica, inmiddels een gewaardeerd schilderes, de opdracht van haar zus om een portret van haar te schilderen.
Als lezer blijf je constant nieuwsgierig naar het waarom. Waarom hebben ze zo lang geen contact gehad, terwijl ze in hun jeugd onafscheidelijk waren.
Langzaam maar zeker wordt de waarheid ontrafeld en Marieke heeft kans gezien om de lezer tot op het laatste moment in onwetendheid, maar ook in spanning te houden.
Marieke heeft een hele fijne schrijfstijl en weet de gebeurtenissen zo te beschrijven dat je als lezer het gevoel hebt dat je het zelf meemaakt.
Een geweldig debuut. Het boek krijgt 4,5*

Meer recensies van Karin Hazendonk